Partnerzy serwisu:
Pasażer

Nocny Baltic Express bez wagonu sypialnego czy kuszetki

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Nocny Baltic Express bez wagonu sypialnego czy kuszetki
Fot. Ceske drahyCzeski wagon uniwersalny, który będzie w Baltic Expresie
PKP Intercity wciąż nie dogadało się z Czechami w sprawie dołączenia do pociągu Gdynia – Praga wagonu sypialnego, ani nawet kuszetki. Wygląda na to, że kursujący także w nocy Baltic Express, mimo bardzo długiej trasy, będzie tej usługi pozbawiony. Natomiast wagon restauracyjny zobaczymy wyłącznie na części polskiego odcinka.

Już 15 grudnia ruszy zupełnie nowe, wyczekiwane od ponad roku połączenie Praga – Gdynia przez Międzylesie, Wrocław, Poznań i Bydgoszcz. Pociąg będzie kursować 4 razy dziennie. M.in. z myślą o nim kończy się remont linii od Wrocławia do Międzylesia. Więcej o cenniku i pociągu Baltic Express piszemy tutaj.

Już teraz wiemy, że połączenie będzie pełne niestandardowych rozwiązań. Większa część składu wcale nie będzie kursować z Gdyni do Pragi, lecz z Gdyni do Wrocławia. Podróżni na pewno ze smutkiem przyjmą informację, że tylko na tym odcinku dostępny będzie wagon gastronomiczny. Co więcej – odłączanie i połączenia wagonów krajowych we Wrocławiu spowoduje prawie półgodzinny postój w peronach tej stacji (i prawie godzinny w wypadku połączenia nocnego!). Być może pasażerowie wykorzystają ten czas na nabycie produktów spożywczych na dalszą część podróży?

Jaki będzie standard wagonów?

Praska grupa wagonów to tylko 4 wagony różnego autoramentu. Negocjacje między Polakami a Czechami o tym jak w ogóle zestawić skład trwały długo, bo ani jedna ani druga strona nie ma przesadnie dużej ich rezerwy, zwłaszcza jeśli mówimy o wagonach zdolnych przekraczać europejskie granice. Ostatecznie zgodzono się na kompromis.

Wygląda on tak, że wagon klasy 1 podstawią Polacy. Będzie to stosunkowo wygodny, chociaż mocno już nienowy przedziałowy wagon Z2A. Pozostałe wagony w składzie to:

• czeski wagon uniwersalny klasy 2 z miejscami do przewozu sześciu rowerów, z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, częściowo bezprzedziałowy, częściowo przedziałowy
• dwa czeskie wagony bezprzedziałowe klasy 2

Wszystkie wagony będą oczywiście klimatyzowane i dadzą odpowiedni komfort akustyczny z uwagi na ciche wózki. Są też wyposażone w system informacji pasażerskiej i gniazdka Poza wagonem klasy 1 trudno jednak mówić o przesadnym komforcie w czeskich wagonach. Fotele są w nich przygotowane raczej do pracy na liniach wewnątrz Czech i nie dają przesadnie dobrego komfortu jazdy zwłaszcza na trasie, która liczy 9 godzin.

Pociąg nocny, ale dzienny

To jednak nie koniec. Okazuje się, że do 2 grudnia PKP Intercity nie porozumiało się z Kolejami Czeskimi co do tego, czy w jednym z czterech Baltic Expresów, który kursuje w nocy, pojawi się wagon sypialny lub kuszetka czy też nie. Pytaliśmy o to wielokrotnie i za każdym razem otrzymywaliśmy odpowiedź, że „Trwają szczegółowe ustalenia między stroną polską i czeską, dotyczące włączenia wagonu sypialnego do składu nocnego”.

Chociaż trudno sobie to wyobrazić, na flagowym połączeniu PKP IC i CD, może takiego wagonu nie być. To stawia cały projekt już na starcie w złym świetle i każe zastanowić się, czy cały projekt „Baltic Express” nie jest pewnego rodzaju improwizacją.

Na tą chwilę takiego wagonu w zestawieniu składu nie ma, sprzedaż biletów na wagony sypialne czy kuszetkę na tym połączeniu nie jest prowadzona. Jedyną opcją by w miarę wygodnie przetrwać długą podróż w nocy jest wybór wagonu klasy 1. Wciąż będzie to jednak podróż na siedząco.

Poranne zwiedzanie o 4:53?

Rozkład jazdy nocnego pociągu z Pragi do Gdyni też nie jest najlepszy. Pociąg wyjeżdża z Pragi przed godziną 19 (jego głównym zadaniem jest rozwiezienie mieszkańców Czech do Pardubic do Pardubic, Usti, Letohradu czy Lichkova, a dopiero drugorzędna jest relacja międzynarodowa), a do Gdańska dociera na 4:53 (w Gdyni o 5:20). To zdecydowanie zbyt wcześnie na załatwianie spraw czy zwiedzanie, ale zbyt późno na poszukiwanie hotelu. Zwłaszcza zimą jest to środek nocy! Na szczęście połączenie w drugą stronę, z Gdyni do Pragi, jest tej cechy pozbawione. 



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Michał Szymajda 23 listopada 2024

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

Baltic Express do Pragi. Polskie i czeskie wagony, bilety od 29.90 euro

Prawo i polityka

Baltic Express do Pragi. Polskie i czeskie wagony, bilety od 29.90 euro

inf. pras PKP Intercity, oprac. ms. 30 października 2024

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Baltic Express ma wyjechać w grudniu. Czy są jakieś przeszkody?

Pasażer

Baltic Express ma wyjechać w grudniu. Czy są jakieś przeszkody?

Daniel Siwak, współpraca M. Szymajda 22 października 2024

Baltic Express z Pragi do Gdyni cztery razy dziennie od grudnia 2024

Tabor i technika

Zobacz również:

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Michał Szymajda 23 listopada 2024

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

Baltic Express do Pragi. Polskie i czeskie wagony, bilety od 29.90 euro

Prawo i polityka

Baltic Express do Pragi. Polskie i czeskie wagony, bilety od 29.90 euro

inf. pras PKP Intercity, oprac. ms. 30 października 2024

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Baltic Express ma wyjechać w grudniu. Czy są jakieś przeszkody?

Pasażer

Baltic Express ma wyjechać w grudniu. Czy są jakieś przeszkody?

Daniel Siwak, współpraca M. Szymajda 22 października 2024

Baltic Express z Pragi do Gdyni cztery razy dziennie od grudnia 2024

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5