Nowe regulacje klimatyczne Unii Europejskiej stają się coraz większym problemem m.in. dla sektora transportowego. Ciężary ograniczeń emisji dotykają nawet kolej, która – choć w dużej mierze zelektryfikowana – wciąż korzysta z silników spalinowych. Na wyzwania te odpowiada oferta silnikowa Caterpillar, dostosowana do nowych standardów.
Coraz ambitniejsze przepisy klimatyczne pchają unijną gospodarkę w kierunku neutralności emisyjnej, jaką UE osiągnąć ma w roku 2050. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało kompleksowej transformacji praktycznie wszystkich sektorów – m.in. transportowego. Zmiany, jakie Bruksela szykuje dla tej branży będą bardzo głębokie – widać to chociażby po przedłożonych przez Komisję Europejską propozycjach pakietu Fit for 55, który przewiduje m.in. objęcie transportu systemem handlu emisjami.
Zmiany dotkną również sektor kolejowy, który uważany jest za dość przyjazny dla środowiska środek transportu. Kolej jest w dużej mierze zelektryfikowana, co ma istotny wpływ na jej ślad węglowy. Jednakże również w tej branży wciąż stosuje się silniki spalinowe. W niektóry przypadkach jest to jedyna opcja dla napędzania pociągów – dlatego też przewoźnicy z niepokojem patrzą na zaciskający się gorset regulacyjny unijnego prawa.
Silnik C.9 marki Caterpillar® do pojazdów szynkowych
Unia Europejska już od dawna ogranicza emisyjność silników kolejowych. Pierwszym aktem prawa UE w tym zakresie była dyrektywa
97/68/WE, która została przyjęta 16 grudnia 1997 r., wprowadziła dwa etapy (I i II) granicznych wartości emisji dla silników o zapłonie samoczynnym w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach publicznych (tzw. Non Road Mobile Machinery). Normy etapu I i II obejmowały silniki napędzane olejem napędowym o mocy od 37 do 560 kW, ale nie obejmowały one pojazdów kolejowych takich jak lokomotywy, wózki motorowe czy drezyny. Z kolei Dyrektywa
2004/26/WE, przyjęta dnia 21 kwietnia 2004 r., zmieniła wspomnianą dyrektywę rozszerzając jej zapisy o statki, lokomotywy i pojazdy szynowe. 14 września 2016 r. przyjęta została dyrektywa
2016/1628, która zmieniła i uchyliła dyrektywę
97/68/WE. Jest to obecnie obowiązująca dyrektywa wyznaczająca „wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach”. Dyrektywa ta uwzględnia zarówno
silniki przemysłowe jak również silniki kolejowe.
Patrząc na powyższe regulacje widać jednoznacznie, że silnikom kolejowym stawia się coraz to wyższe wymagania. Maszyny te muszą być one niezawodne, efektywne, ekonomiczne przy jednoczesnym zachowaniu najnowszych norm emisji spalin.

Stoisko firmy Eneria podczas targów Trako2021
Te wyśrubowane warunki spełniają
silniki Caterpillar. Zostały one docenione przez przemysł kolejowy na całym świecie. W ofercie firmy znajdują się silniki w zakresie mocy od 205 kW do 3000 kW, które można instalować w modernizowanych jak i nowo projektowanych lokomotywach liniowych, manewrowych oraz pojazdach szynowych. Dzięki spełnianiu restrykcyjnych norm emisji spalin, silniki Caterpillar są idealną propozycją dla przedsiębiorstw zajmujących się modernizacją eksploatowanego w Polsce taboru – w szczególności lokomotyw typu SM-48 oraz rodziny lokomotyw SM-42.
Ogromnym atutem dla potencjalnych klientów jest też doświadczenie ekspertów firmy Caterpillar, dzięki któremu zapewnia ona wsparcie techniczne zarówno na etapie prac projektowych jak i podczas budowy lokomotyw. Specjaliści firmy służą poradą zarówno przy doborze modelu silnika CAT® jak i w procesie jego instalacji.
Silniki Caterpillar cieszą się zaufaniem wielu polskich spółek, dlatego też maszyny te używane są przy szeregu inwestycji kolejowych w Polsce. Wśród obecnie realizowanych projektów wskazać można m.in. modernizację lokomotywy
SM42 (produkcja FABLOK), modernizację lokomotywy
TEM2/SM48 tzw. „Tamara” czy modernizację wózka motorowego WM15 (produkcji KOLSAM).
Silniki Caterpillarhttps://bit.ly/3ANpyqdhttps://eneria.pl/oferta/silniki/silniki-dla-kolei-loco/Silnik przemysłowehttps://bit.ly/3EV4cK6https://eneria.pl/oferta/silniki/silniki-przemyslowe/