Koleje Austriackie zdecydowały się na zmianę trasy pociągu Wiedeń – Berlin i nie pojedzie on już przez Polskę. Konsekwencją będzie to, że z Polski ponownie nie da się nocą dojechać do stolicy Niemiec.
Koleje Austriackie potwierdziły właśnie ostatecznie, że pociąg Graz – Wiedeń – Berlin i skład powrotny, przestaną kursować przez Polskę 10 grudnia 2023. Pociąg pod marką Nightjet kursował przez nasz kraj od grudnia 2018 roku. Zatrzymywał się na szeregu stacji w Polsce, m.in. w Chałupkach, Raciborzu, Opolu, Wrocławiu, Legnicy i w Zielonej Górze.
PKP Intercity miały na początku problemy związane ze sprzedażą biletów na ten skład. Na początku nie sprzedawano biletów w relacjach krajowych, lub robiono to tylko w kasach, regularnie były problemy z prowadzeniem sprzedaży biletów międzynarodowych z Polski. W 2020 roku wstrzymano kursowanie dołączanych do niego polskich wagonów w relacji Przemyśl – Berlin. Pustkę tą stara się obecnie zagospodarować prywatny Regiojet,
starając się o otwarty dostęp dla pociągu Przemyśl – Berlin – Hanower. Pociąg z Grazu i Wiednia do Berlina dotrze przez PragęNightjet w relacji Graz – Wiedeń – Berlin nie zniknie jednak z rozkładu jazdy, a zmieni swoją trasę. Austriacy uruchomią go teraz przez Brzecław, Pragę i Drezno. Liczą na to, że taka trasa przyniesie pewien zysk czasowy, uprości procedury (przejazd przez 3 kraje, zamiast przez 4), ma poprawić się również punktualność, bo skład na odcinku od Grazu do czesko-polskiej granicy nie będzie łączony z EN Chopin.
Nieoficjalnie wiemy też, że Austriacy są zmęczeni regularnym wstrzymywaniem sprzedaży biletów na uruchamiany przez siebie pociąg, z uwagi na niepewne czasy odjazdów i przyjazdów w Polsce. Korekty w rozkładach były dokonywane przez PKP PLK często na "ostatnią chwilę". Także problemy na magistrali E30 prowadziły do opóźnień pociągu, zdarzało się wielokrotnie, że nocne prace przy mostach w Opolu trwały dłużej niż zakładano i pociąg "przetrzymywano" kilkadziesiąt minut na stacji. W tym czasie warunki prowadzenia pociągów na korytarzu od Brzecławia do Pragi, tylko przez Czechy poprawiły się.
Chopin pojedzie samodzielnie i dojedzie do Monachium– W nowym rocznym rozkładzie jazdy od grudnia w wyniku zmiany trasy pociągu NJ 456/457 rel. Berlin – Graz/Budapeszt, pociąg EN 406/407 Chopin na odc. Bohumin – Breclav będzie kursował samodzielnie – potwierdził Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Nowak dodaje, że południe i południowy zachód Polski będzie mieć cały czas dzienne połączenie z Berlinem. Dojazd zapewni EC Wawel.
To będzie skutkowało m.in. tym, że EN Chopin dojedzie, zamiast do Grazu, do Monachium.
O nowym połączeniu Warszawa – Monachium piszemy tutaj.Również nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że od nowego rozkładu jazdy PKP Intercity planuje uruchomienie wczesnoporannego pociągu z Wrocławia do Wiednia, łączonego z grupą wagonów z Krakowa. Do tego tematu jeszcze wrócimy.