Kiedy żurawie kolejowe i transportery żużla opuszczają zakład produkcyjny firmy Kirow, czeka je ponad 20 lat intensywnej eksploatacji w bardzo trudnych warunkach. Temperatura od -20 do +40°C, żużel rozgrzany do 1200°C, silne wibracje i podwyższone napięcie elektryczne to tylko niektóre z wyzwań stojących przed zainstalowaną w nich elektroniką. Technika połączeń sprężynowych oraz sterowniki I/O WAGO musiały udowodnić, że są w stanie sprostać tym ekstremalnym warunkom.
Wielozadaniowego żurawia firmy Kirow, lidera światowego rynku żurawi kolejowych, można znaleźć w zajezdniach wielu spółek kolejowych. Znajduje on zastosowanie tam, gdzie konieczne jest szybkie i niezawodne
usunięcie skutków wypadków kolejowych oraz przeniesienie ładunków o masie do 200 ton. Natomiast Tracklayer, specjalistyczną maszynę do podnoszenia i transportu firmy Kirow, wykorzystuje się do układania bardzo długich i ciężkich torów oraz wymiany zwrotnic. Ze względu na duże zużycie, zwłaszcza przez pociągi szybkobieżne, zwrotnice wymagają regularnej wymiany. Kiedyś poszczególne części zwrotnicy kolejowej były transportowane na miejsce wymiany, gdzie następnie je składano i montowano na torach. Obecnie segmenty zwrotnic o wadze do 18 ton, są w całości montowane przez producenta i dopiero potem
transportowane. Ponieważ zwrotnice o szerokości do 4,4 m są zbyt duże dla zwykłego transportu kolejowego, przewozi się je na specjalnych wagonach do transportu zwrotnic firmy Kirow. Zwrotnice układa się pod kątem 60 stopni, bezpiecznie mocuje i dopiero wtedy transportuje, często do bardzo odległych lokalizacji.
Wytrzymała elektronika dla trudnych warunkówDźwigi kolejowe i transportery żużla firmy Kirow są obsługiwane przez zaawansowane systemy sterowania. Wiele czujników monitoruje aktualny stan pracy i liczne siłowniki, aby zapewnić niezawodne sterowanie. Za
przekazywanie sygnałów odpowiada system I/O. Na przykład pozycja dodatkowych wsporników stabilizujących żurawia jest kontrolowana przez czujniki indukcyjne. Jeśli podpory znajdują się w wymaganej odległości, wówczas moduł wyjścia dwustanowego w systemie aktywuje lampkę kontrolną. Inne czujniki sprawdzają, czy mechanizm kompensacji przechyłu jest prawidłowo zablokowany podczas transportu i odblokowany podczas pracy.
„Szukaliśmy systemu I/O, który został już przetestowany w trudnych warunkach kolejowych. W porównaniu z innymi producentami WAGO wyróżniało się niezawodną techniką połączeń sprężynowych i solidną technologią CANopen“, relacjonuje Arnfried Wagner, odpowiedzialny w Kirow za technikę sterowania. Kirow korzysta obecnie z WAGO I/O System 750. Producent z Minden był w stanie udowodnić wytrzymałość swoich rozwiązań dla specjalnych wymagań przemysłu kolejowego zgodnie z EN 50155 (norma kolejowa) i EN 50121/3/2 (kompatybilność elektromagnetyczna). Technika zacisku sprężynowego oraz elektronika WAGO zostały przetestowane pod kątem odporności na wstrząsy i uderzenia, otrzymały także certyfikaty potwierdzające odporność na ekstremalne warunki pogodowe, zakłócenia i wibracje oraz wytrzymałość dielektryczną.
Według Arnfrieda Wagnera inne zalety rozwiązań WAGO to ich modułowa koncepcja i kompaktowa budowa. Tam, gdzie potrzebne są czujniki i siłowniki, można umieścić zajmujące niewiele miejsca węzły I/O i zrezygnować ze skomplikowanego oprzewodowania do centralnego systemu sterowania. Ze względu na niewielkie odległości producent stosuje przewody o małych przekrojach, które są mniej podatne na zakłócenia elektromagnetyczne. Dzięki dużej liczbie dostępnych wejść i wyjść analogowych oraz dwustanowych WAGO I/O System stanowi doskonałe uzupełnienie własnego systemu sterowania firmy Kirow. Dlatego w przyszłości za pomocą modułów wyjściowych WAGO I/O System będą sterowane również dodatkowe funkcje, takie jak np. ruchy ramion nośnych.
,
,Używamy produktów WAGO od ponad pięciu lat i jesteśmy z nich bardzo zadowoleni. Nigdy nie mieliśmy żadnych awarii pomimo ekstremalnych warunków pracy.”- Arnfried Wagner
odpowiedzialny za technikę sterowania w firmie KirowRosnące wymagania wobec technologii„Używamy produktów WAGO od ponad pięciu lat i jesteśmy z nich bardzo zadowoleni. Nigdy nie mieliśmy żadnych awarii pomimo ekstremalnych warunków pracy. Oferowane rozwiązania są elastycznie dostosowane do różnych wymagań i mają dobry stosunek ceny do jakości“, mówi Wagner, który wysoko ocenia współpracę z WAGO. „Na początku nie doszacowaliśmy wagi problemów z kondensacją w obszarach o ekstremalnych wahaniach temperatury. Wspólnie z WAGO znaleźliśmy jednak szybko odpowiednie rozwiązanie i pokryliśmy elektronikę specjalną powłoką ochronną. Od tego czasu nie mieliśmy już żadnych problemów z wilgocią, a nasi klienci są bardzo zadowoleni z niezawodności oferowanych przez nas rozwiązań“, podkreśla Arnfried Wagner.
W firmie Kirow szczególną wagę przywiązuje się do standardowych interfejsów, jak np. interfejs sieciowy dla CANopen, a także do łatwej obsługi systemów. Pomimo ciągłej pracy w trudnych warunkach, technika
połączeń sprężynowych WAGO zapewniła absolutną niezawodność zarówno w obszarze złączek, jak i sterowników. Rozszerzony zakres temperatur jest dla nas coraz ważniejszy. Dla przykładu otrzymaliśmy zapytania ofertowe z Litwy i Chin, gdzie wymagana jest bezawaryjny praca urządzeń w temperaturze -40°C. System 750 XTR WAGO idealnie się do tego nadaje“, zaznacza Wagner. WAGO I/O System 750 XTR charakteryzuje się rozszerzonym zakresem temperatury pracy, wynoszącej od -40°C do +70°C. Jest również odporny na napięcia do 5 kV i wibracje do 5g przyspieszenia.
Doświadczenie firmy Kirow pokazuje, że samo posiadanie sprawdzonej technologii już nie wystarcza. Zgodność z normami dotyczącymi warunków klimatycznych, ochrony EMC lub weryfikacji bezpieczeństwa musi być potwierdzona certyfikatami. Dzięki własnemu, akredytowanemu laboratorium badawczemu WAGO jest w stanie dostarczyć dowodów na zgodność z wszystkimi obowiązującymi standardami.
Kompatybilność i długotrwała dostępność produktówKlienci producentów rozwiązań dla branży kolejowej oczekują, że okres eksploatacji ich produktów wyniesie co najmniej 20 lat. Ważna jest również jakość serwisu i dostępność części zamiennych. Cykl innowacyjny
oprogramowania i komponentów elektronicznych nie jest jednak często zgodny z tymi wymaganiami. Inżynier odpowiedzialny za technikę sterowania w Kirow miał kilka rozczarowujących doświadczeń z dostawcami elektroniki. „Wielokrotnie byliśmy zaskakiwani wycofywaniem z rynku ważnych części. Filozofia produktów WAGO jest pod tym względem znacznie lepsza, ponieważ nowe komponenty są zawsze kompatybilne z wcześniejszymi wersjami. Ta ciągłość jest dla nas bardzo ważna.“
Spotkajmy się na Międzynarodowych Targach TRAKO!
19-22.09.2023, Hala: C, Stoisko: 35
Nasze rozwiązania dla transportu szynowegoSprawdź więcej -> Transport szynowy – rozwiązania i produkty (wago.com)