Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o odrzucenie projektu cennika PKP PLK na rozkład jazdy 2012/2013. Zdaniem ZNPK z projektu w dalszym ciągu nie zostały wyeliminowane kluczowe problemy – takie jak istotny wzrost stawek za dostęp do infrastruktury oraz niezrozumiałe zmiany wewnętrznej struktury cennika.
Jak uzasadnia swoje stanowisko Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych w piśmie do prezesa UTK, stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce od dłuższego czasu należą do najwyższych w Europie. Dzieje się to w sytuacji, gdy jakość infrastruktury kolejowej znacznie odbiega od średnich wskaźników dla państw Unii Europejskiej. Dodatkowo trend ten jest corocznie pogłębiany poprzez kolejne cenniki dostępu do infrastruktury kolejowej, zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, gdy wysokość opłat rośnie znacznie szybciej niż jakiejkolwiek wskaźniki opisujące jakość infrastruktury kolejowej.
„Tym samym podtrzymujemy wskazywane w poprzednim wystąpieniu zarzuty odnośnie konstrukcji cennika – w tym przede wszystkim brak analizy wpływu, jaki proponowane rozwiązania wywierają na kształt rynku usług transportowych. Jest bowiem wysoce prawdopodobne, iż przyjęcie przedłożonego cennika istotnie pogorszy sytuację konkurencyjną transportu kolejowego względem pozostałych gałęzi transportu.” – czytamy we wniosku Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Według szacunków ZNPK, stawki dostępu do infrastruktury kolejowej odpowiadają już obecnie średnio 30% kosztów ponoszonych przez przewoźników kolejowych. W tym kontekście proponowany wzrost przeciętnych stawek o 15-19 % jest jednym z kluczowych czynników o decydującym wpływie na ekonomikę działalności przewozowej. Uzupełniając ten trend prognozowanymi wzrostami cen paliw i energii trakcyjnej i konfrontując go następnie z niskomarżowym charakterem branży z dużym prawdopodobieństwem można prognozować uruchomienie na kolei procesu systemowej destrukcji. Nie mogąc pokryć kosztów przewoźnicy będą ograniczać skalę działalności. To z kolei przekładać się będzie na niższe wpływy z tytułu opłat za dostęp do infrastruktury. Zarządca, próbując zrekompensować brak wpływów będzie ponownie podnosił stawki dla tych przewozów, które pozostaną – po raz kolejny wywołując redukcje działalności.
Przedstawiciele związku argumentują także, że ograniczenie działalności kolejowej nie pozostanie bez wpływu na cały system transportowy i szerzej gospodarczy. Ich zdaniem spowoduje ono wzrost kosztów zewnętrznych (ruch na drogach, obciążenie pozostałej infrastruktury, wzrost wypadkowości, zwiększona emisja CO2, hałas, etc.). Wzrosną również ceny materiałów budowlanych, paliw i produktów chemicznych przewożonych koleją oraz energii, której produkcja uzależniona jest do masowych przewozów węgla.
Wobec tego Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o odrzucenie projektu cennika PKP PLK na rozkład jazdy 2012/2013.