Po szczegółowej kontroli Urzędu Transportu Kolejowego ze składu pociągu TLK Ustronie w relacji Kołobrzeg – Kraków Płaszów wyłączone zostały niesprawne wagony. Usterki w nich były dość liczne.
Problem z wagonami w tym kursującym przez noc pociągu polegał na uszkodzonych drzwiach czołowych i wejściowych, niesprawnej instalacji grzewczej i wodno-kanalizacyjnej. Nieczynna była część toalet, niesprawne urządzenia nagłaśniające. Brakowało też gaśnic posiadających potwierdzoną sprawność.
Tym samym PKP Intercity naruszyło następujące przepisy prawa:
-
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
-
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
-
przepis wewnętrzny przewoźnika – Instrukcja dla rewidenta i starszego rewidenta taboru kolejowego Bw28 (Mw-28).
W wyniku działań prezesa UTK wyłączono z eksploatacji pojazdy kolejowe niespełniające norm bezpieczeństwa lub ich eksploatację ograniczono. Prezes UTK nakazał usunięcie zaistniałych nieprawidłowości i przygotowanie takiego rozwiązania systemowego, które pozwoli uniknąć ich w przyszłości.