W zeszłym miesiącu Pesa w tajemnicy wykonała testowy przejazd pociągu pasażerskiego prowadzonego lokomotywą wodorową z Gdyni do Helu. Teraz, podczas targów Trako, takie przejazdy (już oficjalne) powtórzą się dwukrotnie!
- Zaplanowaliśmy dwa przejazdy na Hel – potwierdza Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych Pesy. Pierwszy organizowany jest w niedzielę wspólnie z Orlen i przeznaczony dla mediów; ma charakter bardziej edukacyjny, z promocją zielonej energii, wodoru i ekologii. Drugi odbędzie się w czwartek - Dla nas najważniejszy będzie przejazd podczas Trako, na który zaprosiliśmy przedstawicieli branży kolejowej, partnerów, a nawet samorządowców z półwyspu Helskiego. Chcemy pokazać, że szynowe pojazdy zasilane wodorem są doskonałym rozwiązaniem dla przewoźników regionalnych i intermodalu – mówi Grześkowiak.
- Przejazd na Hel wodorową lokomotywą na zakończenie Trako to dla nas święto, zwieńczenie trzech lat pracy nad pierwszym polskim pojazdem szynowym zasilanym wodorem – podsumowuje przedstawiciel producenta.
Lokomotywa wodorowa 6Dn - zmodyfikowana wersja pierwszego pojazdu, który prezentowano na Trako przed dwoma laty -
ma już dopuszczenie jako pierwszy pojazd tego typu na świecie. Właśnie do Orlenu trafi do pierwszej eksploatacji nadzorowanej.
Producent już wcześniej zapowiadał wykorzystanie rozwiązań wodorowych w pasażerskich zespołach trakcyjnych w ciągu 3-4 lat. Jak widać, prowadzenie składu wagonowego jest jednak możliwe już dzisiaj!