fot. Gigabyt, lic. CC BY-SA 3.0.Lokomotywa na sieci KWB Adamów.
Czy z kolejowej mapy Polski zniknie górnicza kolej zakładowa Kopalni Węgla Brunatnego Adamów? Już dziś eksploatowana jest tylko jedna z trzech dawnych odnóg ciekawego systemu niepołączonego z siecią PKP PLK. Kres jego użytkowaniu może ostatecznie położyć prawdopodobne wygaszenie Elektrowni Adamów związane z normami emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Coraz bardziej prawdopodobny wydaje się scenariusz, w którym jedna z najciekawszych niezależnych sieci kolejowych w Polsce przestanie funkcjonować w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Niepewny jest bowiem los turkowskiej Kopalni Węgla Brunatnego Adamów i zaopatrywanej przez nią Elektrowni Adamów. Spółka PAK KWB Adamów, która przejęła zakład w 2012 r., wciąż eksploatuje niepołączony z infrastrukturą PKP Polskich Linii Kolejowych system transportowy, którego zadaniem jest przewożenie urobku z załadowni w odkrywce do elektrowni.
Kończy się uprawnienie do emisji CO2
Problemem KWB jest bowiem emisja dwutlenku węgla do atmosfery, która na mocy przepisów unijnych pozostaje reglamentowana. Jeśli praca związana z produkcją energii będzie wykonywana bez przerw, aktualne uprawnienie elektrowni w tym zakresie wygaśnie w styczniu przyszłego roku. Choć zarząd PAK rozważa sprzedaż związanych z kopalnią aktywów, możliwe, że działalność uruchomionego na przełomie lat 50. i 60. XX w. zakładu wkrótce zostanie ostatecznie zakończona.
Kolej publiczna przestała docierać do Turku ostatecznie w roku 2006. Wydaje się, że nieco ponad dekadę później z krajobrazu okolicy transport szynowy może zniknąć ostatecznie. Tym niemniej w związku z zaprzestaniem eksploatacji kolejnych odkrywek zasięg sieci KWB już dziś jest mocno ograniczony względem stanu pierwotnego, ruch odbywa się bowiem tylko na jednej z trzech dawnych odnóg – w kierunku posterunku Warenka.
Niegdyś długość sieci sięgała 30 km
Jeszcze w 2005 r. łączna długość eksploatowanych przez KWB linii sięgala niemal 30 km. Wszystkie trasy były zelektryfikowane. Pozwala to na eksploatację bardzo nietypowych w warunkach polskich elektrowozów LEW 100 (oznaczanych też jako EL2) produkcji wschodnioniemieckiej zwanych potocznie krokodylami. Choć znacznie wyróżniają się one na tle lokomotyw kolei publicznych, są wykorzystywane także na sieci nieodległej KWB Konin. W KWB Adamów nie jest natomiast wykorzystywana energetyczna sieć boczna. Do prac manewrowych używane są znane także z PKP lokomotywy spalinowe serii SM30.
Park wagonowy stanowią wagony samowyładowcze wyposażone w grzejniki elektryczne, co ułatwia rozładunek urobku w porze zimowej. KWB ma własne zakłady naprawcze taboru kolejowego i infrastruktury. Znaczna część nieeksploatowanych już tras do zamkniętych odkrywek została rozebrana, np. w 2013 r. zlikwidowana została bocznica do odkrywki Władysławów.
Korzystałem m.in. z artykułu Stanisława Rozpędowskiego Kolej górnicza Kopalni Węgla Brunatnego „Adamów” SA zamieszczonego w magazynie „Węgiel brunatny. Biuletyn Informacyjny Stowarzyszenia Producentów Węgla Brunatnego” nr 2(51)/2005.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.