Trwa znacznie opóźniony remont części stacji w Legnicy. Prace toczą się już od kilku tygodni, a cała inwestycja ma kosztować około 38 mln złotych. Modernizacja obejmuje jednak tylko dwa perony z pięciu i nie rozwiązuje problemu podziału miasta przez tory kolejowe. Legnica nadal będzie więc podzielona na część północną i południową.
W grudniu ubiegłego roku ponownie wznowiono prace przy modernizacji stacji w Legnicy. Inwestycja (obejmująca tylko część peronów) miała zakończyć się pierwotnie w lutym 2020 roku. Tego terminu nie udało się dotrzymać, a PKP PLK ostatecznie
rozwiązały umowę z poprzednim wykonawcą, co było skutkiem wielomiesięcznego wstrzymania prac budowlanych. Niepełny remont za niecałe 31 mln złotych
Dokończenie remontu części legnickiej stacji
podjęła się firma Dolkom, która ma zrealizować to zadanie za około 30,6 mln złotych. Dowiadujemy się o tym dzięki
odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa. W swojej interpelacji poseł zapytał również o całościowy koszt modernizacji stacji (umowa PKP PLK z Dolkomem jak i z poprzednim wykonawcą).
– Wartość robót według umowy z nowym wykonawcą wynosi około 30,6 mln zł. Natomiast pierwotna wartość umowy z pierwszym wykonawcą wynosiła około 18,5 mln zł, jednakże została ona pomniejszona o kary umowne w wysokości około 11,5 mln i w konsekwencji pierwszemu wykonawcy przysługuje około 7,0 mln zł. Finalnie łączny koszt inwestycji wyniesie około 37,6 mln zł – przekazał w odpowiedzi Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.
Prace trwają
O to jak przebiegają obecnie realizowane prace zapytaliśmy PKP PLK.
– Wykonawca – Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” – koncentruje się na przebudowie hali peronowej, peronów i przejścia podziemnego. Obecnie na stacji m.in. wymieniane są stalowe elementy konstrukcji dachu i poszycie. Przebudowywany jest peron nr 3. Równocześnie budowane są nowe szyby windowe, wzmacniany jest także strop nad przejściem podziemnym. W II kw. br. przewidywane jest rozpoczęcie prac związanych m.in. z demontażem obecnego pokrycia, wymianą elementów konstrukcji dachu i montażem świetlików w drugiej połowie hali peronowej – przekazał nam w odpowiedzi Radosław Śledziński z Biura Prasowego PKP PLK.
Niestety obecna modernizacja nie obejmuje montażu systemu informacji pasażerskiej w tunelu oraz na peronach. Tym samym osoby korzystające z drugiej (pod względem liczby obsługiwanych pasażerów dziennie) największej stacji kolejowej na Dolnym Śląsku nadal będą skazane wyłącznie na własną intuicję oraz zapowiedzi głosowe.
Tylko dwa perony będą wysokie, reszta nadal nie
Poseł Jaros w swojej interpelacji dopytywał również o to, czy obecna modernizacja obejmie podwyższenie peronów od 2 do 5. Niestety po raz kolejny potwierdziło się, że do standardu 76 centymetrów zostaną podniesione tylko i wyłącznie perony trzeci i czwarty.
– Perony nr 2 i 5 w chwili obecnej są peronami niskimi: peron nr 2 ma wysokość 380 mm, natomiast wysokość peronu nr 5 wynosi od 380 do 460 mm. Infrastruktura podziemna tych peronów została przystosowana do przyszłościowego podwyższenia ich wysokości do 760 mm, a prace te przewidywane są w ramach odrębnego zadania – przekazał Bittel.
Zdaniem ministra podwyższenie obu peronów do wysokości 76 centymetrów miałoby kosztować około 6 mln złotych.
O to kiedy oraz w ramach jakiego zadania miałyby zostać zmodernizowane dwa pozostałe perony zapytaliśmy PKP PLK.
– Pozostałe perony – nr 2 i 5 – są przewidziane do modernizacji w późniejszym etapie, w przypadku zapewnieniu finansowania. Na obecnym etapie nie ma planów przebudowy peronu nr 1 – odpowiedział nam Radosław Śledziński z Biura Prasowego spółki.
Legnica nadal podzielona przez tory kolejowe
Niestety w ramach obecnej inwestycji nie zostanie poprawione przejście pod torami, które mogłoby połączyć i scalić ze sobą obie części Legnicy. Obecnie istniejące tunele (zachodni, wychodzący w budynku dworca i wschodni, prowadzący do ulicy Ścinawskiej) nie łączą ze sobą północnej i południowej części miasta ponieważ każdy z nich ma wejście tylko z jednej strony. Zdecydowanie łatwiej byłoby przebić południową ścianę tunelu wschodniego, która została zamurowana w poprzednich latach. Z odpowiedzi wiceministra wiemy jednak, że w ramach obecnej inwestycji nie zostanie to zrealizowane.
– W ramach obecnie realizowanego zadania nie przewiduje się przebudowy tunelu - przejścia tzw. „północnego” od strony ulicy Ścinawskiej (oprócz przebudowy schodów prowadzących na perony nr 3 i 4 wraz z ich zadaszeniami), a jedynie ogólną jego estetyzację poprzez odmalowanie. Zabudowa wind z peronów do ww. tunelu na obecnym etapie nie jest przewidywana. Modernizacja omawianego przejścia wiązałaby się
z koniecznością wyprowadzenia go od strony budynku dworca. Teren, na który prowadziłoby wyjście z tunelu, nie znajduje się w zarządzie PKP PLK. Konieczne byłoby także zaangażowanie Miasta Legnicy w celu wykonania chodnika od tunelu do budynku dworca – napisał wiceminister Infrastruktury.
Na koniec prac jeszcze poczekamy
Radosław Śledziński z Biura Prasowego PKP PLK przekazał nam także, że inwestycja ma zakończyć się w 4 kwartale bieżącego roku.