Jest odstępstwo od zakazu sprzedaży biletów na pokładzie pociągów Pendolino. Osoby niepełnosprawne wybierając podróż Express InterCity Premium (EIP) będą miały możliwość zakupu biletu również u konduktora na pokładzie pociągu. Zapłacą jedynie za bilet, bez opłaty za jego wystawienie. Poinformowały o tym dziś władze IC w komunikacie. Zmiana nastąpiła m.in. po interwencji, jaką w tej sprawie podjął "Rynek Kolejowy".
Przewoźnik zwrócił jednocześnie uwagę na to, że w związku z tym, że w nowych pociągach znajdują się dwa miejsca dedykowane potrzebom osób o ograniczonej mobilności, zachęca do planowania podróży z wyprzedzeniem. PKP Intercity oferuje niepełnosprawnym pasażerom nieodpłatną pomoc przy wsiadaniu, wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do innego składu. Aby zamówić asystę należy skontaktować się z przewoźnikiem na co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.
W komunikacie przypomniano też, że pociągi EIP oferują wysoki komfort podróży osobom o ograniczonej mobilności ruchowej. W trzecim wagonie drzwi zewnętrzne są wyposażone w podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, dla których przewidziano dwa miejsca i przystosowano toaletę. Wybór tego wagonu nie był przypadkowy – to w nim znajduje się również część barowa i pomieszczenie obsługi pociągu. Dodatkowo w kategorii pociągów EIP znajdują się ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille'a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy. Skład jest wyposażony w specjalne systemy pozwalające w każdej chwili wezwać pracownika PKP Intercity lub stewarda WARS.
Co z innymi „uprzywilejowanymi” grupami podróżnych?
Umożliwienie sprzedaży biletów niepełnosprawnym na pokładzie Pendolino jest istotną zmianą podejścia władz PKP IC – jeszcze nie tak dawno podawaliśmy, że władze IC także w przypadku podróżnych niepełnosprawnych nie będą pobłażliwe i będą ich karać mandatem 650 zł za chęć zakupu biletu na pokładzie Pendolino.
W tym kontekście warto zadań pytanie, co z innymi grupami podróżnych, które są obecnie – podobnie jak niepełnosprawni – „uprzywilejowane” w pociągach PKP IC, w tym sensie, że nie ponoszą opłat za wydanie biletu w pociągach IC. Są to m.in. osoby powyżej 70. roku życia oraz osoby podróżujące wcześniej pociągiem innego przewoźnika, posiadające bilet z adnotacją „zmiana przewoźnika” w sytuacji, gdy rozkładowy czas na przesiadkę nie przekracza 30 min.
Zadaliśmy to pytanie w PKP IC. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź. – Rozwiązanie wchodzi w życie wraz ze startem pociągów, czyli 14 grudnia. Teraz przekładamy to rozwiązanie na nasze regulaminy. W kolejnych dniach opublikujemy pełny tekst – powiedziała nam Beata Czemerajda z PKP IC.
Zakaz sprzedaży biletów w Pendolino, połączony z nakładaniem na podróżnych kar 650 zł, budzi duże emocje. PKP IC tłumaczyło taką decyzję dbałością o komfort podróżowania i bezpieczeństwo (istotnie, w Pendolino, w przeciwieństwie do tradycyjnych składów, nie bardzo będzie możliwość zajęcia miejsca stojącego), jednak jednocześnie władze IC sygnalizowały, że zakaz sprzedaży został wydany na podstawie opinii UTK. Tymczasem UTK sygnalizował wyłącznie, żeby zakazywać sprzedaży w momencie, gdy zajęty jest komplet miejsc, a nie w ogóle – czyli także, gdy będą wolne miejsca.
Poseł też zapłaci mandat (jeśli nie pójdzie do kasy)
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że nie będzie zajmować się sprawą opłat za biletu w Pendolino, z racji iż są to pociągi komercyjne. Tymczasem według naszych informacji, do Sejmu trafiło pismo z PKP IC z informacją, iż posłowie i senatorowie także będą karani mandatem 650 zł, jeśli nie pobiorą z kasy bezpłatnego biletu. Obecnie parlamentarzyści – na mocy ustaleń pomiędzy PKP IC i Kancelarią Sejmu – mogą podróżować pociągami tylko na podstawie legitymacji poselskiej/senatorskiej; mogą, ale nie muszą pobierać w kasie bezpłatne miejscówki na pociągi IC.
O tym jak jeździ się Pendolino przeczytacie w naszej piątkowej relacji z przejazdu do Gdańska i z powrotem.