Partnerzy serwisu:
Pasażer

Niemieckie gminy chcą pociągów Szczecin – Berlin co godzinę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Niemieckie gminy chcą pociągów Szczecin – Berlin co godzinę
Fot. M. Szymajda (zdjęcie ilustracyjne)
Na razie pociągi między Szczecinem a Berlinem zastępowane są komunikacją zastępczą. Tak będzie zapewne przynajmniej do końca 2026 roku. Ale trwają już dyskusje o rozkładzie jazdy dla pociągów Berlin – Szczecin, które mają ruszyć po gruntownej modernizacji linii.

Na planowany do realizacji przez Deutsche Bahn rozkład jazdy zwraca uwagę Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Związku Gmin Gartz (nad Odrą). Według DB pociągi w pełnej relacji Szczecin- Berlin mają kursować co 2 godziny. Zdaniem urzędnika, znacząco odbiega to od standardów na innych liniach między dużymi miastami, a przecież na modernizację linii (Berlin) – Angermünde – Szczecin, budowę dwóch torów i elektryfikacje, idą setki milionów euro. Zdaniem Gotzmanna cytowanego przez portal wszczecinie.pl, oferta musi być lepsza.

– Dobre i szybkie połączenia sprawią, że nasz wspólny region przygraniczny stanie się bardziej atrakcyjny dla globalnych graczy gospodarczych. Najwięcej skorzystają na tym małe miasta i wsie, które staną się bardziej atrakcyjnym miejscem do życia dla rodzin z Berlina i Szczecina. Dobrobyt tych miejscowości w naszym regionie przygranicznym w dużej mierze zależy od dobrego połączenia kolejowego – mówi Gotzmann i zapowiada walkę o bezpośrednie pociągi Szczecin – Berlin co godzinę. Związek, który reprezentuje Gotzmann skupia miejscowości Tantow i Casekow przy wspomnianej linii kolejowej.

Gotzmann z urzędnikami Związku przygotowali nawet własny projekt rozkładu jazdy pociągu. Uważają, że pociąg powinien ruszać ze Szczecina Niebuszewa i, po godzinie i 47 minutach, docierać do Belrina Hbf, a po dwóch godzinach i 10 minutach dotrzeć na lotnisko Berlin-Brandenburg. Oczywiście – przez większość dnia kursowałby co godzinę, a nie co dwie – jak zakłada rozkład DB.

– Badania transportowe pokazują, że pociągi kursujące co dwie godziny są wystarczające jedynie dla uczniów, studentów i emerytów, którzy nie mają dostępu do własnego samochodu – komentuje dyrektor Gotzmann. – Regionalny Express powinien więc kursować co 60 minut między Szczecinem a Berlinem Hauptbahnhof. Gotzmann przyznaje jednak, że problemem mogą być pieniądze od polskiej strony projektu.

– Regularnie spotykam się z polskimi władzami, zarówno samorządowymi, jak i przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego oraz politykami. Zwiększenie liczby połączeń kolejowych między Berlinem a Szczecinem nie cieszy się jednak dużą popularnością na żadnym szczeblu – powiedział urzędnik. Do tej pory koszty kursów do Szczecina pokrywała Brandenburgia. Ale zwiększenie liczby połączeń sprawi, że większe pieniądze będą niezbędne.

– Chcielibyśmy, aby strona polska również zaoferowała dodatkowe połączenia do Berlina – albo za pośrednictwem władz centralnych w Warszawie i PKP Intercity jako operatora, albo przez Urząd Marszałkowski i Polregio jako dostawcę usług.

Według planów DB pociągi Berlin – Szczecin będą jeździć co 2 godziny. Również co 2 godziny (a więc pociągi w kierunku Niemiec ze Szczecina będą co godzinę) będą kursować pociągi w kierunku Pasewalk, Stralsundu lub Rostocku. W Pasewalk możliwe będą przesiadki na pociągi do Berlina.

Na razie są jednak problemy z terminową realizacją inwestycji w przebudowę linii zarówno po niemieckiej jak i polskiej stronie. Istnieje zagrożenie, że linia w całości nie będzie zmodernizowana nawet w 2027 roku. Piszemy o tym tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Pasażer

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Artur Bogdanowicz 05 czerwca 2024

Dwuosobowe przedziały w pociągach? Śmiały pomysł DB

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Artur Bogdanowicz 08 października 2023

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Infrastruktura

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Witold Urbanowicz 08 października 2022

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 25 kwietnia 2022

Zobacz również:

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Pasażer

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Artur Bogdanowicz 05 czerwca 2024

Dwuosobowe przedziały w pociągach? Śmiały pomysł DB

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Artur Bogdanowicz 08 października 2023

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Infrastruktura

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Witold Urbanowicz 08 października 2022

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 25 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5