Wizualizacja nowego mostu łączącego Kostrzyn i Kietz
Ponad dwa lata będzie trwała budowa nowego kolejowego mostu nad Odrą, który połączy Kostrzyn z Kietz. W tym czasie do Kostrzyna nie będą dojeżdżać pociągi regionalne z Niemiec.
Prace związane z przygotowaniem do olbrzymiej inwestycji rozpoczną się w lutym 2020 od budowy centrum przesiadkowego przy dworcu w Kietz. W rejonie stacji kolejowej powstanie m.in. parking na ponad 300 samochodów. Dopiero wtedy, gdy będzie on gotowy prace przeniosą się na most. To logiczne rozwiązanie: Niemcy chcieliby umożliwić pozostawienie na nim aut mieszkańcom Kostrzyna, których, pomimo braku bezpośredniego pociągu z tego miasta, chcą namówić do dalszej podróży koleją. Obecnie między Kostrzynem a Niemcami kursuje dziennie aż 19 par pociągów regionalnych.
Trasa kolejowa między Kietz i Kostrzynem będzie całkowicie zamknięta dla ruchu kolejowego dopiero w końcu 2020 roku. Budowany przez Niemców most kolejowy będzie miał 260 metrów długości i powstanie w miejscu obecnej przeprawy. Jego ponowne otwarcie dla ruchu zaplanowano w grudniu 2022 roku. Budowie będą towarzyszyły szeroko zakrojone prace saperskie, bowiem o Kostrzyn w 1945 roku toczyły się bardzo ciężkie walki.
Tymczasem w Szczecinie zostało zawarte porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony będą współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203.
Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. RZGW zrealizuje przedsięwzięcie inwestycyjne własnym kosztem.
– Inwestycja dotycząca przebudowy mostu kolejowego i dojazdu do nowej przeprawy nad Odrą w Kostrzynie jest bardzo ważna dla zapewnienia sprawnych działań lodołamaczy na Odrze oraz zwiększenia możliwości żeglugi – powiedział Krzysztof Woś zastępca prezesa Wód Polskich ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.
Przedstawiciele PKP PLK oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie omówili już wariant techniczny dojazdu do nowego mostu, m.in. zapewnienie dostosowania dojazdu do przyjętej wysokości mostu. Obiekt będzie miał wysokość zapewniającą, sprawną komunikację na rzece - wymaganą V klasę żeglowności wg wymogów europejskich. Możliwe będzie również prowadzenie akcji lodołamania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.