Bawarska firma Max Bögl opracowała system komunikacji metropolitalnej oparty na kolei magnetycznej. Właśnie podpisała umowę na budowę 3,5-kilometrowego odcinka testowego w Chengdu, stolicy prowincji Syczuan.
Jeszcze kilka lat temu kolej magnetyczna (
Transrapid) była jednym z flagowych projektów niemieckich inżynierów i niemieckiej gospodarki. Pociągi miały osiągać prędkość nawet do 600 km/h. Na skutek wysokich kosztów i niepowodzeń (poważny wypadek na trasie testowej w pn. Niemczech) zainteresowanie nową technologią zaczęło spadać, ale nie zostało odłożone ad acta.
Bawarska firma Max Bögl pracowała w ostatnich latach nad projektem TSB, Transport System Bögl, czyli nowym systemem komunikacji metropolitalnej i regionalnej. Teraz podpisała zaś umowę z chinskim przedsiębiorstwem Chengdu Xinzhu Road & Bridge Machinery Co. Ltd. na budowę 3,5-kilometrowego odcinka testowego w Chengdu, stolicy prowincji Syczuan, która umożliwi otrzymanie stosownych zezwoleń na dopuszczenie do budowy regularnych tras o długości maks. 30 km.
Przewodniczący zarządu niemieckiej firmy Stefan Bögl nie kryje swojego zadowolenia: – Bardzo cieszymy się, że dzięki tej kooperacji udało nam się wejść na rynek chiński – skomentował. – Dzięki nowej technologii tworzymy atrakcyjny, korzystny dla środowiska i konkurencyjny cenowo system komunikacji dla rozwijających się metropolii – dodał. Nasuwa to skojarzenie z systemem kolei magnetycznej Hyundaia, również przeznaczonym do obsługi metropolii.
Piszemy o nim tutaj.
Liczący 820 metrów testowy odcinek Transport System Bögl powstał już 6 lat temu na terenie firmy w niemieckim Sengenthal. Do systemu należy testowa trasa, pojazd oraz system sterowania przystosowany do obsługi pojazdów poruszających się z prędkością do 150 km/h. Do tej pory pojazd TSB wykonał już ponad 100 tys. kursów testowych (łącznie 65 tys. km), producent ubiega się też dopuszczenie do ruchu regularnego w Niemczech.