Alstom dostarczy 27 zespołów trakcyjnych z ogniwami paliwowymi, które będą kursować w regionie Ren – Men. To największe jednolite pojedyncze zamówienie na wodorowe pojazdy kolejowe w historii. Alstom wygrał otwarty przetarg organizowany przez regionalny pool taborowy Fahma, znajdujący się pod kontrolą zarządu transportu RMV.
– Po pociągach elektrycznych, elektrycznych autobusach i autobusach wodorowych, teraz czas zaoferować naszym pasażerom dalszą możliwość bezemisyjnych podróży. Ten kamień milowy jest powodem mojej dumy, jest gigantycznym krokiem w kierunku mobilności bezemisyjnej – powiedział Knut Ringat, dyrektor zarządzający RMV.
Zamówienie jest warte ok. 500 milionów euro i zawiera się w nim także 25-letnie utrzymanie pociągów. Dostawą wodoru i jego składowaniem zajmie się Alstom we współpracy ze spółką Infraserv GmbH & Co Höchst KG. Punkty tankowania znajdą się w miejscowości Höchst pod Frankfurtem nad Menem, gdzie istnieje już infrastruktura wodorowa wykorzystywana do innych celów.
Alstom dostarczy dla RMV
testowane już wcześniej w Niemczech dwuczłonowe zespoły trakcyjne Coradia iLint. Dostawy będą odbywały się w 2022 roku. Coradie zastąpią kursujące na 4 liniach w okolicach Frankfurtu nad Menem pojazdy spalinowe. Wcześniej zastanawiano się nad ich elektryfikacją. Każdy wodorowy pojazd będzie miał 160 miejsc siedzących, informację pasażerską w czasie rzeczywistym, sporo miejsca na rowery i wydajne wifi.
Rząd federalny Niemiec pokryje 40% kosztów zużycia paliwa wodorowego przez pojazdy, będzie też wspierał finansowo budowę stacji do tankowania jednostek trakcyjnych. Jeśli inne regiony będą chciały skorzystać z podobnej pomocy dla podobnych kolejowych wodorowych projektów, rząd pozostawia dla nich otwartą ścieżkę. Na razie na podobny krok zdecydowano się w północno-zachodnich Niemczech. Od 2021 roku 14 podobnych wodorowych Coradii iLint będzie kursowało z Bremerhaven, Cuxhaven, Bremervörde i Buxtehude.