Niemieccy przewoźnicy kolejowi wzywają rząd do podjęcia inwestycji które pozwolą wprowadzić pociągi towarowe o długości 740 m.
Wydłużenie składów towarowych pozwoli poprawić efektywność kosztową kolei i zwiększyć konkurencyjność transportu szynowego w stosunku do przewoźników drogowych. Z tego powodu Unia Europejska chce aby nowym standardem obowiązującym na sieci TEN-T były pociągi o długości 750 metrów z maksymalnym naciskiem na oś 22,5 ton. Wprowadzenie takich składów wymaga jednak dostosowania infrastruktury.
Obecnie najdłuższe pociągi towarowe w Niemczech mierzą 700 metrów a w Polsce zaledwie 600 metrów podczas gdy w USA gdzie koleje mają znacznie większy udział w transporcie towarów standardem są składy o długości 1500 m. Francja planuje wprowadzenie pociągów o długości 1000 m od 2018 r. Pociągi te będą niestety musiały być skracane na granicach tego państwa co zwiększa koszty.
Przystosowanie infrastruktury kolejowej do dłuższych i cięższych pociągów planują także Włochy i Szwajcaria. Otwarty w czerwcu Tunel Gotarda jest dostosowany do pociągów o długości 750, które mają usprawnić transport między Włochami a Szwajcarią i krajami zachodniej i północnej Europy. Więcej o tej rekordowej inwestycji pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.