Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Niemcy: Pociąg z węglem będzie miał priorytet przed pasażerskim?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemcy: Pociąg z węglem będzie miał priorytet przed pasażerskim?
Fot. Frank Paukstat
Kryzys energetyczny, który w coraz większym stopniu dotyka Europę rodzi zaskakujące pomysły. Niemieckie ministerstwa zastanawiają się nad tymczasowym priorytetem dla pociągów wiozących surowce energetyczne. Można spodziewać się protestów, bo oznaczałoby to jeszcze większe opóźnienia w ruchu pasażerskim.

Niemiecka energetyka przeżywa kryzys, związany z atakiem Rosji na Ukrainę. Do tego dochodzi załamanie ważnego w tym kraju transportu rzecznego - katastrofa klimatyczna skutkuje obecnie rekordowo niskim stanem wody w rzekach, który w wielu miejscach uniemożliwia żeglugę. Sytuację w transporcie surowców pogarszają intensywne prace na torach.

Tymczasowy priorytet dla przewozu surowców - większe opóźnienia dla pasażerów?

Jak donosi stacja ZDF, Federalne Ministerstwo Gospodarki i Federalne Ministerstwo Transportu wydały stanowisko, że w celu zabezpieczenia dostaw energii w Niemczech transport ropy naftowej, gazu i węgla powinien być czasowo traktowany priorytetowo w transporcie kolejowym. Celem jest zapewnienie ciągłości działania elektrowni, rafinerii czy sieci energetycznych. Ministerstwa zwracają również uwagę, że ze względu na wąskie gardła w przepustowości może zaistnieć konieczność wykorzystania wagonów towarowych, które nie spełniają już obowiązujących norm ochrony przed hałasem.

Na razie nie są prowadzone prace legislacyjne w tym kierunku - to dopiero początek dyskusji nad jednym z pomysłów. W stanowisku ministerstw czytamy, że docelowym rozwiązaniem kryzysu jest uniezależnienie się od paliw kopalnych, oraz że ingerencja w ruch pasażerski powinna być jak najmniejsza. Ta ostatnia kwestia od razu zwróciła uwagę komentatorów - punktualność pociągów pasażerskich w Niemczech już teraz jest bardzo niska, a tego typu interwencja jeszcze bardziej by ją obniżyła.

Pomysł nie do wprowadzenia w Polsce

Warto zauważyć, że dyskutowane już rozwiązanie zostało wprowadzone kilka miesięcy temu w Indiach. Od razu pojawiły się zresztą pomysły, by podobnie postąpić w Polsce.
Eksperci zwracają uwagę, że pomysł jest praktycznie nie do zrealizowania w naszym kraju. W Niemczech bowiem kolej towarowa jest stosunkowo szybka, podczas gdy w Polsce towary jeżdżą coraz wolniej. Do tego na naszej sieci szlaki są długie, a przepustowość - ograniczona co powoduje że pociąg towarowy blokuje możliwość przejazdu pociągu pasażerskiego przez bardzo długi czas.

To wszystko oznacza, że ewentualny priorytet dla pociągów towarowych drastycznie ograniczyłby możliwość prowadzenia pociągów pasażerskich. Warto dodać, że - inaczej niż w Niemczech - nasz transport nie jest dotknięty niskim poziomem wody w rzekach, bo przewozy rzeczne praktycznie nie funkcjonują.

- Należy wrócić do dyscypliny prowadzenia ruchu, jaka była na polskiej kolei w latach 80-tych - uważa Piotr Malepszak, były pełnomocnik zarządu PKP PLK. - Nasz system prowadzenia wymaga poprawy, bo wiele opóźnień pociągów wynika wprost z obowiązujących instrukcji. Do tego dochodzą niepotrzebne lub zbyt długie zamknięcia torów, choćby na przebudowę peronów, która tego nie wymaga. Wprowadzenie w tej sytuacji priorytetu dla pociągów towarowych wiązałoby się z ogromnymi opóźnieniami pociągów pasażerskich - nie ma wątpliwości ekspert.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5