Z gigantycznym opóźnieniem uruchomiono 29 lipca kolejową przeprawę Kostrzyn - Kietz przez Odrę. Most jest zbudowany w innowacyjnej technologii. Jego budowa pozwola przywrócić połączenia z Kostrzyna do Berlina. Pociągów jest mnóstwo.
Pierwotnie budowa zupełnie nowego mostu przez Odrę w Kostrzynie miała trwać niecałe dwa lata. Oficjalnie budowa zakończyła się jednak w lipcu 2024 (chociaż prowadzone są jeszcze prace wykończenione) i trwała trzy i pół roku, a 29 lipca pociągi ruszyły przez polsko-niemiecką granicę. Przyczyny wielkiego opóźnienia wykonawców? Koronawirus dziesiątkujący budowlańców, braki kadrowe, wreszcie wady materiałowe niektórych elementów przeprawy. Bo most pod pewnymi względami jest unikalny na skalę światową i jest konstrukcją prototypową.
Krótszy czas jazdy i innowacyjna technologia
Nowy łukowy obiekt mostowy na Odrze o długości 260 metrów jest pierwszym na świecie mostem łukowym z wieszakami z włókna węglowego. Posiada dwa tory. Po starym obiekcie, który został zbudowany w 1920 roku z kilku różnych elementów i który dodatkowo utrudniał żeglugę po Odrze, można było kursować z prędkością 30 km/h. Po nowym można pojechać nawet z prędkością do km/h (obecnie jest jeszcze ograniczenie do 100 km/h). Skraca to czas przejazdu na krótkim odcinku o około dwie minuty.
Przez most kursują pociągi RB26 w relacji Kostrzyn – Berlin. Operatorem na tej linii jest kompania NEB (honorująca bilety brandenbursko-berlińskiego związku komunikacyjnego VBB a także bilety jednorazowe DB), które jeździ na linii z wykorzystaniem spalinowych zespołów trakcyjnych Link z polskiej Pesy.
Polskie wyszukiwarki pociągów wciąż nie widzą
W rozkładzie jazdy jest aż 19 par połączeń z Kostrzyna do Berlina. W połączeniu z regionalnymi pociągami Polregio i PKP Intercity daje to Kostrzynowi status najważniejszego węzła w lubuskiem, jeśli idzie o liczbę pociągów. Zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę poziom oferty w interiorze regioniu, gdzie jeszcze do niedawna widok komunikacji zastępczej na dużej części tras nie był niczym szczególnym.
Niestety, popularna krajowa wyszukiwarka połączeń rozkład-pkp.pl na razie nie widzi w ogóle połączeń NEB, a Portal Pasażera nie uwzględnia ich w wyszukiwaniu połączeń do Niemiec (można je znaleźć jedynie szukając relacji bezpośredniej z Kostrzyna do Berlina). Polregio natomiast, które jest formalnie współpracuje z NEB na krótkim polskim odcinku, nie umożliwia zakupu biletów na pociągi przez internet, nie pokazuje też tej relacji. Wszystko, co nie jest możliwe przez polskie portale, jest możliwe przez portal Deutsche Bahn (www.bahn.de).
Oficjalne otwarcie mostu kolejowego nastąpi dopiero w środę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.