NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

Niemcy i Szwajcaria przyspieszą wyciszenie kolei... blokując polskich przewoźników?

| Jakub Madrjas 25.04.2019 147

Niemcy i Szwajcaria przyspieszą wyciszenie kolei... blokując polskich przewoźników?
Fot. Kolejarz Dawid, SM42.pl
Niemcy i Szwajcaria zamierzają przyspieszyć wejście w życie przepisów TSI Hałas, które mają zmniejszyć uciążliwość kolei dla obywateli, aż o cztery lata. Protestuje przeciwko temu polski rząd, bo nasi przewoźnicy są do tego zupełnie nieprzygotowani.
Projekt zmiany TSI Hałas został przyjęty przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w czwartek 31 stycznia 2019 r. Polsce udało się wynegocjować uznanie jej za „szczególny przypadek”, w związku z czym przepisy wejdą tu w życie dopiero w 2036 roku zamiast w 2024 roku (jak w innych krajach). To korzystne dla przewoźników (choć niekoniecznie dla mieszkańców), bo udział odpowiednio wyciszonych wagonów towarowych nie przekracza u nas 3 procent. 

Zmiana będzie dotyczyć tylko Polski. Dla przewozów międzynarodowych i zagranicznych już od 2024 roku będą obowiązywać nowe przepisy; to będzie stanowić poważny problem przy próbach ekspansji naszych operatorów. To nie wszystko; do Ministerstwa Infrastruktury "dochodzą niepokojące sygnały", że Niemcy i Szwajcaria na gruncie przepisów krajowych będą starać się wprowadzić zakaz poruszania się wagonów nie spełniających norm TSI Hałas już od grudnia 2020 r. W przypadku Niemiec stosowna ustawa została uchwalona już w 2017 r.

Rząd walczy w Brukseli

Ministerstwo Infrastruktury działania Niemiec i Szwajcarii uważa za potencjalne naruszenie prawa Unii Europejskiej, w związku z czym 4 kwietnia 2019 r. zorganizowano spotkanie bilateralne z Komisją Europejską, podczas którego zwrócono uwagę na ten problem, poruszyła go też w dniach 9-10 kwietnia 2019 r., na posiedzeniu Komitetu Komisji Europejskiej ds. Bezpieczeństwa i Interoperacyjności Kolei (RISC). - Stanowisko Polski spotkało się ze zrozumieniem innych państw i Komisji Europejskiej - zapewnia MI. 

- Ministerstwo Infrastruktury dostrzega, że sytuacja taka byłaby bardzo niekorzystna dla polskich przewoźników towarowych, którzy swoimi wagonami towarowymi niespełniającymi wymogów TSI Hałas nie mogliby już od grudnia 2020 r. wjeżdżać na obszar całej sieci kolejowej Niemiec i Szwajcarii, a ewentualny tranzyt do pozostałych krajów Europy zachodniej musiałby się odbywać z pominięciem tych państw. Zahamowałoby to możliwość dalszego rozwoju i ekspansji polskich kolejowych przewoźników towarowych na rynkach Europy zachodniej – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Niemcy wydali miliardy

Dyskusja na temat TSI Hałas zatacza coraz szersze kręgi. Pisze o niej np. portal Politico który wskazuje, że Niemcy wydały na wyciszanie wagonów 1,4 miliarda euro w ciągu ostatnich 20 lat. Andreas Scheuer, niemiecki minister transportu zapowiedział monitorowanie poziomu hałasu w 19 punktach na niemieckiej sieci kolejowej. Jak podkreśla, wyciszenie kolei przełoży się na większą akceptację społeczną dla przenoszenia transportu towarowego z dróg na tory.

Komisja Europejska przypomina natomiast, że od lat dofinansowuje wyciszanie wagonów towarowych. To fakt - trwa właśnie kolejny konkurs projektów tego typu finansowany z programu CEF.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5