Celem złagodzenia powstałych na skutek pandemii strat Kolei Niemieckich rząd federalny planuje nie tylko podniesienie kapitału własnego przewoźnika, ale i dofinansowanie stawek dostępu nawet o 98%, zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
Jak poinformowało niemieckie ministerstwo transportu, rozporządzenie miałoby obowiązywać wstecz od marca 2020 aż do końca 2021 roku w ruchu towarowym i nawet kilka miesięcy dłużej w ruchu pasażerskim. Dotąd
planowane było podniesienie kapitału własnego DB o 5 mld euro, ale
natrafiło to na protesty konkurencyjnych przewoźników. Z obniżki stawek dostępu skorzystają zaś wszyscy przewoźnicy. Koszty obniżki stawek tylko za rok ubiegły to 1,1 mld euro.
Przewoźnicy popierają obniżkę
Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Towarowych ERFA zdecydowanie poparło propozycję rządu federalnego Niemiec, ale pod warunkiem przedłużenia istniejących
europejskich ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim znoszenie i obniżanie opłat za dostęp do infrastruktury. ERFA podkreśla, że takie środki pozostają najlepszym sposobem wsparcia branży kolejowych przewozów towarowych w okresie pandemii COVID-19 w sposób "sprawiedliwy, przejrzysty i niedyskryminujący". – Należy jednak zachować ostrożność, aby zagwarantować, że proponowane bezpośrednie wsparcie dla zasiedziałej spółki holdingowej nie spowoduje subsydiowania skrośnego lub innych działań – napisało stowarzyszenie.
ERFA zachęca państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do takiego rodzaju wsparcia dla operatorów kolejowych przewozów towarowych. Zdaniem organizacji nie ma wątpliwości, że od początku 2020 r. sektor kolejowych przewozów towarowych działa w zupełnie innym otoczeniu gospodarczym, a państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że rynek kolejowych przewozów towarowych nie jest tak odporny na koszty, jak przed wybuchem pandemii. – Zdecydowanie popieramy drogę, którą postanowił obrać niemiecki rząd, aby wesprzeć cały sektor kolejowych przewozów towarowych. Jest to ważny krok, który musi stanowić podstawę wszystkich przyszłych działań wspierających. Jest to pozytywny sygnał dla wszystkich prywatnych i niezależnych operatorów, że środki wsparcia będą sprawiedliwe i dostępne w równym stopniu dla wszystkich operatorów kolejowych przewozów towarowych – powiedział prezes ERFA Dirk Stahl.
Gigantyczny plan inwestycyjny DB bez zmian
Bez zmian pozostaje
plan dokapitalizowania DB o łącznie 11 mld euro pochodzących z pakietu klimatycznego z 2019 roku. Dodatkowo w latach 2020-2030 rocznie miliard euro przeznaczany ma być dodatkowo na rozwój infrastruktury. Kwoty te jednak wymagają jeszcze zgody unijnego urzędu ochrony konkurencji.