Stadler Polska kończy realizację dużego kontraktu dla holenderskiego państwowego przewoźnika Nederlandse Spoorwegen. Holendrzy zamówili 33 składy trójczłonowe i 25 zespołów czteroczłonowych.
Cała partia pojazdów jest produkowana w Siedlcach, a rozpoczęcie realizacji zamówienia miało miejsce jesienią 2015. Kontrakt o wartości 1,2 mld zł jest największym z dotychczas pozyskanych przez Stadler Polska kontraktów eksportowych, jednak już od 2009 roku producent realizował zamówienia do Holandii dla prywatnego przewoźnika Arriva. W ramach tych zamówień siedlecki zakład wyprodukował ponad 50 pojazdów elektrycznych i spalinowych. Wszystkie otrzymały dopuszczenia do eksploatacji w Holandii.
Z pasażerami od grudnia 2016
– Zrealizowane zamówienia potwierdziły solidność, wysoką jakość i terminowość siedleckiego zakładu, co przyczyniło się do otrzymania kolejnego zamówienia. Stadler Polska otrzymał zamówienie od NS także ze względu na gotowość wyprodukowania dużej ilości pojazdów w stosunkowo krótkim terminie – powiedziała Marta Jarosińska, odpowiedzialna za komunikację z mediami przedstawicielka Stadler Polska.
Zakład w Siedlcach dostarczył już do Holandii 55 pojazdów, pierwsze z nich zostały wprowadzone do eksploatacji wraz z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2016 roku. W ciągu najbliższych dwóch tygodni odbywają się odbiory pozostałych 3. Do końca kwietnia wszystkie składy zostaną dostarczone do klienta, a projekt zakończony w terminie.
Szybkie zamówienie
Flirty3 (zdjęcia wnętrza można zobaczyć
tutaj) zostały zamówione z pominięciem przetargu, jednak z uwzględnieniem wszystkich procedur transparentności, dlatego konkurencja nie zdecydowała się na sądowne podważenie wyboru NS. Konieczność szybkiego zakupu ezt wynikła z wyłączenia części kilkuletnich ezt Bombardiera w celu montażu w nich urządzeń ETCS, a także z konieczności zastąpienia najstarszych znajdujących się w ruchu ezt. Wpływ na decyzję miała też chęć zwiększenia liczby połączeń pomiędzy miastami na południu kraju.
Na co dzień pociągi zobaczyć można w relacjach do kilkudziesięciu kilometrów na południu i wschodzie Holandii, m.in. wyruszających z Eindhoven, Den Bosch czy Tilburga. Od grudnia 2016 roku nowe dwuczłonowe Flirty trzeciej serii jeżdżą także na regionalnej na linii Gouda - Alphen aan den Rijn, która została przejęta od NS przez spółkę R-net. Są nieco podobne do tych, które posiada ŁKA.