Półtora roku mają potrwać prace na liniach kolejowych nr 17 i 25 prowadzone na terenie aglomeracji łódzkiej. PKP PK zastąpią dwa przejazdy w poziomie szyn układem wiaduktów i tuneli zapewniających bezkolizyjne funkcjonowanie ruchu kkolejowego i drogowego. Każde z zadań jest warte przeszło 20 mln zł.
Niedawno Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiedziała, że
jej podróżni korzystający z połączeń z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego i Drzewicy w roku 2022 będą musieli liczyć się z dodatkowymi przesiadkami w Koluszkach. Ma mieć to związek z pracami infrastrukturanymi prowadzonymi na liniach kolejowych nr 17 i 25, które biegna z różnych łódzkich stacji w kierunku węzła Koluszki. W ramach ogólnopolskiego tzw. programu przejazdowego zarządca infrastruktury wybuduje bowiem dwa nowe wiadukty kolejowe – w Gałkówku i w rejonie przystanku Bedoń w gminie Andrespol.
Spory wkład finansowy gmin W pierwszej ze wspomnianych lokalizacji nowy obiekt ma zastąpić przejazd jednopoziomowy w ciągu drogi łączącej miejscowości Gałków Mały i Gałków Duży (ciąg ul. Brzezińska – ul. Dzieci Polskich). – Pociągi pojadą wiaduktem kolejowym, dla kierowców przygotowany zostanie wiadukt pod torami linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica – opisuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Przewidziano również oddzielone od jezdni chodniki i ścieżki rowerowe. Ok. 15,2 mln zł netto przeznaczą na ten cel PKP PLK, kolejne 8,5 mln dołoży gmina Koluszki.
W rejonie Andrespola podobny układ – wiadukt kolejowy oraz tunel pod torami – ma powstać w ciągu ul. Brzezińskiej, na drodze wiodącej z Adnrespola w kierunku Bedonia Przykościelnego. – Obiekt zostanie wybudowany w pobliżu przystanku Bedoń – dodaje nasz rozmówca. Obok jezdni ma powstać ciąg pieszo-rowerowy. Wkład PKP PLK to ok. 18,6 mln zł netto, a gminy Andrespol – 11,3 mln zł. Oba zadania mają nie tylko poprawić bezpieczeństwo ruchu, ale też przyczynić się do jego większej przewidywalności, bo ograniczona zostanie liczba nieprzewidzianych sytuacji notowanych na przejazdach w poziomie szyn.
Półtora roku zmian na trasie Łódź – Koluszki – Rozpoczęcie prac budowlanych w obu miejscowościach zaplanowane jest w I kw. przyszłego roku, a zakończenie – w II kw. 2023 r. – zapowiada rzecznik zarządcy infrastruktury. Zapewnia jednocześnie, że inwestycje zaplanowane są tak, by maksymalnie ograniczyć ich wpływ na ruch pociągów. – Są jednak momenty, gdy ze względów bezpieczeństwa wprowadzane są znane przewoźnikom z wyprzedzeniem i ujęte w rozkładzie jazdy zmiany – przyznaje.
Nie opisał przy tym konkretnych rozwiązań, jakie zostaną wprowadzone na bardzo ważnej dla obsługi aglomeracji łódzkiej trasie do Koluszek. W najbliższych miesiącach nie należy jednak spodziewać się tam rewolucji, a ograniczenia dotkną głównie ruchu regionalnego. W większości przypadków skomunikowania w Koluszkach są dogodne i zapewniają możliwość dojazdu do stolicy aglomeracji pociągiem jadącym z kierunku Skierniewic. Nie wiemy zaś, jak duże będą utrudnienia w kolejnych etapach budowy.