Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego
27 lipca Senat zaakceptował sejmową nowelę ustawy o Funduszu Kolejowym. Nie wszyscy marszałkowie zadowoleni są z podziału środków na zakup i modernizację taboru. Wśród nich jest marszałek województwa śląskiego.

– Według projektu zmianie ulegną zasady podziału środków od 2016 roku. Dodatkowe środki będą dzielone corocznie zgodnie z udziałem procentowym każdego z województw w łącznej kwocie części wyrównawczej subwencji ogólnej przyznanej województwom w 2015 r. na podstawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego –  powiedział Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Województwa otrzymują kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej, jeśli wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w województwie jest niższy od średniej krajowej. Kwotę uzupełniającą części wyrównawczej subwencji ogólnej uzyskują te województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 milionów.

Województwa wschodnie z większymi środkami

Według naszych wyliczeń w związku z takim podziałem środków z Funduszu Kolejowego dla województwa mazowieckiego i dolnośląskiego pieniądze w ramach rządowej pomocy w ogóle nie zostałyby przyznane, a województwo wielkopolskie musiałoby zadowolić się środkami w kwocie niewiele większej od 100 tysięcy złotych rocznie. Oburzenie marszałków tych województw, którzy organizują regionalny transport w skali daleko przekraczającej sytuację w województwach wschodnich, które otrzymają największe środki z FK, spowodowało, że po wprowadzeniu parlamentarnych poprawek do ustawy, wspomniane trzy regiony uzyskają około 3,3 mln zł na inwestycje taborowe.

Dolnośląskie niezadowolone. Zachodniopomorskie także

– W naszej opinii przyjęcie zasady podziału środków w oparciu o kryterium podziału subwencji wyrównawczej nie jest optymalnym kryterium podziału środków z Funduszu Kolejowego. Według naszego stanowiska większe znaczenie przy ustalaniu podziału środków z Funduszu Kolejowego na utrzymanie taboru powinny odgrywać twarde czynniki transportowe np.: wielkość pracy eksploatacyjnej zamawianej przez poszczególne województwa. Taka regulacja mogłaby być również zachętą do rozwijania oferty przewozowej w przyszłości. Przyjęcie zasady podziału środków według kryterium subwencji wyrównawczej powoduje olbrzymią dysproporcję w podziale środków z Funduszu Kolejowego – powiedział dla „Rynku Kolejowego” Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Podobne uwagi do podziału środków ma marszałek zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Województwo to otrzyma rocznie z FK 8,4 mln zł. Dla porównania: województwo lubelskie otrzyma 12,3 mln zł rocznie, a podkarpackie 12,6 mln. Zarówno województwo zachodniopomorskie, jak i dolnośląskie do tej pory jako jedyne nie podpisały formalnej zgody na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Proces ten jednak już trwa (więcej czytaj TUTAJ)

Więcej na temat zasad podziału środków z Funduszu Kolejowego i kwot, które otrzymają województwa, a także wypowiedź ministerstwa znajdziesz na portalu MONITOR.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5