Czy ktoś jeszcze pamięta, że z Malborka do Grudziądza można było dojechać pociągiem? Rok temu udało się z trudem otworzyć odcinek linii 207 z Malborka do Kwidzyna. Dalej na południe od wielu lat jeździmy komunikacją zastępczą.
Powiedzieć, że linia 207 nie ma szczęścia, to jak nie powiedzieć nic. Trudno w to uwierzyć, ale prace na linii rozpoczęły się wczesną jesienią 2017 i nie doczekały się końca do dzisiaj, m.in. ze względu na zejście z placu budowy NDI. Prawdopodobnie znacznie szybciej uda się zakończyć remont linii 207 między Toruniem a Chełmżą, pomimo tego, że prace rozpoczęły się na linii znacznie później.
Rok temu pociągi wróciły w końcu na odcinek linii od Malborka do Kwidzyna, ale perspektywa powrotu pociągów na odcinek Kwidzyn – Grudziądz jest mglista. Dość powiedzieć, że pierwotnie modernizacja
miała być zakończona w... grudniu 2018, a później PKP PLK przedstawiała kolejne daty.
Ostatnio mówiło się o grudniu 2021. Zapytaliśmy PKP PLK, co aktualnie dzieje się w terenie.
– Zakończone zostały prace rozbiórkowe, prowadzone są roboty związane z dobudową nasypów, stabilizacją gruntów oraz budową odwodnienia torów. Postępuje budowa konstrukcji peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki. Większość prac przy zabudowie nowego toru na wysokości miejscowości Białki, między Sadlinkami a Kwidzynem, została zakończona – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Tutaj linia uzyskała nowy przebieg, a wykonawca przygotowuje się teraz do podbicia toru.
Wielkim problemem dla PKP PLK było osuwisko, które powstało po ulewach w czerwcu 2020 roku, w miejscu, gdzie były już położone nowe tory. Przez dwa lata w tym miejscu nie naprawiono linii, a wśród mieszkańców Kwidzyna powszechna stała się opinia, że PKP linię sobie „odpuściło” i należy oswoić się z myślą, że do Grudziądza będzie się jeździć autem lub autobusem. PLK ma jednak w planie naprawę nasypu.
– PKP Polskie Linie Kolejowe pozyskały ostateczną decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Urzędu Nadzoru Budowlanego, nakazującą odbudowę osuwiska skarpy nasypu w Rozpędzinach. Planowany termin wykonania odbudowy do końca 2022 r. – napisał przedstawiciel PLK, który nie wskazuje czy data naprawy będzie tożsama z uruchomieniem pociągów na odcinku Kwidzyn – Grudziądz.
– Uruchomienie połączeń i wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Kwidzyn – Grudziądz nastąpi po zakończeniu zasadniczych prac na odcinku Kwidzyn – Gardeja – dodał rzecznik.