Ostatecznie nikt nie zgłosił się do przetargu na naprawę poziomu P5 z unowocześnieniem wagonów Z1, których PKP Intercity używa do prowadzenia ekspresów, także międzynarodowych.
Wagony typu Z1A (pierwszej klasy) i Z1B (klasy drugiej) należą do serii budowanej w drugiej połowie lat 90. przez ABB lub przez FPS w kooperacji z ABB. Pomimo przeszło 20 lat, które minęły od ich produkcji, nadal uważane są za bardzo wygodne i ciche. Stąd wykorzystywane są przez PKP Intercity do zestawiania pociągów ekspresowych i międzynarodowych, choć widać już po nich zużycie.
W przetargu rozpisanym w październiku PKP Intercity chciało przekazać aż 40 wagonów Z1A i Z1B do koniecznej naprawy głównej połączonej z unowocześnieniem niektórych ich elementów (miał się pojawić m.in. nowoczesny system informacji dla pasażerów).
Przetarg podzielono na 3 zadania: w części pierwszej chodziło o naprawę i przegląd 8 wagonów 1. klasy, w drugiej 26 2. klasy, w trzeciej 6 wagonów, także drugiej klasy.
Niestety, pomimo upływu ponad 3 miesięcy, nie udało się znaleźć wykonawcy w przetargu. Liczba pytań świadczy, że byli nim zainteresowani. 21 stycznia przewoźnik odpowiedział na 47 pytań dotyczących zadania.
PKP Intercity nie może sobie pozwolić na nieprzeprowadzenie P5 wspomnianych wagonów. Ich wycofanie z ruchu znacząco pogorszyłoby warunki podróży w ekspresach krajowych i pociągach międzynarodowych. Dlatego należy się spodziewać powtórzenia przetargu. Remont wagonów Z1 wpisany jest zresztą
w strategię taborową spółki.