Ministerstwo Obrony Narodowej nie sfinansuje jednak remontu leżącej na Kujawach linii kolejowej nr 231. W najbliższym czasie resort będzie zaangażowany przede wszystkim w odbudowę lubuskiej trasy Zebrzydowa – Żagań. Na jej części torowisko zostało fizycznie rozebrane.
Na początku roku – jeszcze przed inwazją wojsk rosyjskich na Ukrainę – polskie Ministerstwo Obrony Narodowej przedstawiło swoje plany dotyczące infrastruktury kolejowej. Resort regularnie wykłada bowiem środki na remont odcinków, które mogą być przydatne do celów wojskowych, a nie są modernizowane dzięki finansowaniu z innych źródeł, bo mają charakter peryferyjny i nie ma konkretnych planów ich wykorzystania w ruchu cywilnym. Na liście linii mających przejść naprawy znalazła się ta oznaczona numerem 231.
Do remontu może dojść najwcześniej w 2025 r. Linia ta łączy Inowrocław-Rąbinek z Mogilnem przez Kruszwicę i od lat nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Na znacznym odcinku jest też nieprzejezdna. Skromny ruch towarowy utrzymywany jest tylko pomiędzy Inowrocławiem a Kruszwicą, a stan toru pozwala na przejazd jedynie z minimalnymi prędkościami. Od trasy odgałęzia się bocznica do jednostki wojskowej.
Do zapowiadanych prac – przynajmniej w najbliższym czasie – jednak nie dojdzie. – W latach 2023 – 2024 nie przewidujemy inwestycji na linii kolejowej nr 231 – stwierdza bowiem Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej. Służby prasowe resortu nie informują o przyczynach takiej decyzji.
Niebawem początek prac na trasie Zebrzydowa – Żagań Bez zmian realizowane mają być natomiast plany remontu częściowo rozebranej już linii nr 283 Zebrzydowa – Żagań. – Została podpisana umowa na realizację inwestycji – wskazał MON w krótkim komunikacie. Będzie to największa w ciągu kilku ostatnich lat kolejowa inwestycja resortu, bo na sporej części trasy szlak fizycznie nie istnieje. Więcej o podpisaniu umowy na wykonanie tego zadania, a także ramach czasowych tej inwestycji
można przeczytać tutaj.W przyszłym roku zakończyć ma się natomiast realizowana od kilku lat „wojskowa” przebudowa linii nr 410 na Pomorzu Zachodnim. W ciągu minionej dekady MON sfinansował prace m.in. na trasach do Krapkowic, Maszewa Lęborskiego czy Przewozu.