Zmodernizowana lokomotywa EU07A zbiera dobre recenzje. Maszyniści chwalą sobie tę maszynę, jednak przewoźnik najprawdopodobniej nie będzie modernizował większej liczby posiadanych przez siebie lokomotyw EU07. - Nie mamy planów modernizacji kolejnych egzemplarzy - poinformował Tadeusz Matyla, członek zarządu PKP Intercity, podczas konferencji poświęconej perspektywom rynku lokomotyw, zorganizowanej przez "Rynek Kolejowy".
- Nasze lokomotywy EU07 są w ciągłych naprawach. Jedną z nich przebudowaliśmy doświadczalnie na prędkość 160 km/h w ZNTK Oleśnica. To twór bardzo dobry technicznie. Chcielibyśmy, aby zachowywała się dalej tak, jak do tej pory. Jest ona bardzo elastyczna, łatwa w prowadzeniu i jak dotąd, niezawodna. Na to zwracamy przede wszystkim uwagę - chwalił EU07A członek zarządu PKP Intercity.
Słowa prezesa Matyli potwierdza Zbigniew Durzyński z IPS Tabor. - Moim zdaniem przewoźnicy powinni się zainteresować tą lokomotywą, ponieważ jest to modernizacja naprawdę udana - podkreślił. IPS Tabor zaangażowany był w m.in. wykonanie prac projektowych i wykonanie pełnej dokumentacji konstrukcyjnej modernizowanej lokomotywy.
- Nie umiem odpowiedzieć na pytanie, czy będziemy kolejne lokomotywy EU07 modernizować, ponieważ cena zaoferowana przez zakłady w Oleśnicy, przeraziła nas. Jeśli miałbym podejmować tutaj decyzję, to wolałbym kupować nowe maszyny - zastrzegł Matyla.
Jak już pisaliśmy, modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przeprowadziły ZNTK Oleśnica. Lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków. Pozostawienie tych elementów ułatwiło wyważenie lokomotywy. Po wprowadzeniu do eksploatacji przewoźnik zmienił oznaczenie lokomotywy na EU07A-001.
Silniki prądu stałego zostały przezwojone na silniki asynchroniczne prądu przemiennego. Co za tym idzie, zamontowano falowniki FT-1600-3000 firmy Medcom oraz nowoczesną przetwornicę statyczną od firmy Enika. System sterowania i diagnostyki również został wymieniony - na mikroprocesorowy. Zamontowano także nowy układ pneumatyczny skonstruowany przez IPS Tabor, wprowadzono również łożyska toczne. Lokomotywa EU07A posiada hamulec elektrodynamiczny, elektropneumatyczny i możliwość hamowania z rekuperacją.