Władze woj. zachodniopomorskiego zaprzeczyły pojawiającym się nieoficjalnym informacjom, że planowane jest ograniczenie połączeń kolejowych na trasie Szczecin – Piła, w tym: zawieszenie przewozów pomiędzy Wałczem i Piłą.
Z nieoficjalnych informacji, które pojawiły się na forach internetowych, wynikać miało, że planowana jest likwidacja bezpośrednich połączeń Szczecin – Piła, na rzecz zastąpienia ich połączeniami Stargard Szcz. – Wałcz, co byłoby równoznaczne z zawieszeniem przewozów pomiędzy Wałczem i Piłą, czyli na odcinku znajdującym się na styku woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Warto przypomnieć, że w ciągu kilku ostatnich lat na odcinku Piła – Wałcz miała już miejsce sytuacja reaktywacji i ponownego zawieszenia przewozów, przez pewien czas miała też miejsce sytuacja, w której pociągi na tej trasie kursowały bez zatrzymania na przystankach pośrednich.
W ślad za pojawiającymi się informacjami o planowanym ograniczeniu oferty na tej trasie, poprosiliśmy władze woj. zachodniopomorskiego o ich weryfikację – także w kontekście problemów taborowych województwa (niedawne wypadki na przejazdach z udziałem autobusów szynowych). Zachodniopomorscy samorządowcy zapewniają, że żadne ograniczenie oferty nie jest planowane, a sytuacja taborowa nie jest zła.
– W rozkładzie jazdy 2014/2015 Województwo Zachodniopomorskie nie przewiduje żadnych ograniczeń oferty przewozowej na trasie Szczecin – Piła. Jednocześnie, należy zaznaczyć, poprawia się stan techniczny taboru kolejowego: uszkodzone wcześniej pojazdy sukcesywnie wracają do ruchu po naprawach wykonanych przez ich producenta. Realizacja rozkładu jazdy pociągów nie jest więc zagrożona z tytułu niewystarczającej ilości sprawnego taboru kolejowego – czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe UMWZ.
Warto jeszcze zauważyć, że od przyszłego roku sukcesywnie na pewien czas wyłączane będą z eksploatacji kolejne zachodniopomorskie autobusy szynowe SA136, ze względu na konieczność wykonywania napraw P4. W przyszłym roku planowane są naprawy P4 trzech pierwszych z 12 pojazdów tego typu, których właścicielem jest zachodniopomorski samorząd. Do 2019 r. planowane jest przeprowadzenie napraw P4 wszystkich zachodniopomorskich SA136, z częstotliwością 2-3 rocznie. Były one produkowane w latach 2010-11; z kolei naprawy autobusów szynowych SA139, wyprodukowanych w latach 2012-13, są wstępnie planowane na lata 2025-26.
Należy też przypomnieć, że władze woj. zachodniopomorskiego deklarują, iż w ramach dążenia do poprawy oferty przewozowej na linii Szczecin – Piła, w najbliższych latach planowana jest odbudowa mijanki w Tucznie Krajeńskim, pomiędzy Wałczem i Kaliszem Pomorskim.