To już pewne: PKP Intercity nie uruchomi od grudnia 2018 nocnego pociągu, który łączył kilka miast na Pomorzu i Trójmiasto z Warszawą. TLK Ustronie nadal będzie kursował, ale z Wybrzeża na południe Polski pojedzie inną trasą.
Na możliwe problemy z trasowaniem nocnego TLK Ustronie przez Warszawę (obecnie jest pociągiem o najdłuższej relacji w Polsce, łącząc Przemyśl z Kołobrzegiem) zwróciło uwagę Ministerstwo Infrastruktury już
wiosną 2018 roku.
– W kwestii połączeń nocnych, ze względu na prowadzone prace w godzinach nocnych na liniach kolejowych nr 2, 4, 8, 9, 17 brak jest możliwości przejazdu pociągów nocnych przez Warszawę oraz Łódź. Pociąg TLK „Ustronie” trasowany będzie z pominięciem Radomia i Warszawy – pisał Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Nocą nic nie pojedzie po północnym odcinku magistrali E65
Z odpowiedzi wynika jasno, że priorytetem MI jest połączenie Polski południowej z Pomorzem. PKP Intercity zapytaliśmy, czy w związku z tym planuje się uruchomienie innego pociągu, który w godzinach nocnych połączyłby Kołobrzeg, Pomorze Środkowe i Trójmiasto z Warszawą.
– Brak jest możliwości przetrasowania nocnego pociągu TLK przez Warszawę na północ kraju z uwagi na liczne nocne przerwy w ruchu – napisała do nas Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Z informacji, które uzyskał „RK” wynika, że PKP PLK na rozkład jazdy 2018/19 zaplanowały nocne przerwy w ruchu na linii nr 9, na odcinkach Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga (budowa przystanku Warszawa Stalowa), na szlaku Konopki – Mława (budowa wiaduktu drogowego) oraz na linii nr 20, na szlaku Warszawa Gdańska – Warszawa Praga (modernizacja mostu na Wiśle). Będą też obowiązywać nocne zamknięcia torowe na liniach nr 3, 6, 8.
Rozkład wyjątkowo ubogi. Co będzie w sezonie?
Na razie nie wiemy, czy PKP Intercity będzie uruchamiać nocny pociąg pomiędzy stolicą a Trójmiastem w sezonie letnim. Przewoźnik nie odpowiedział na to pytanie. Latem 2018 Trójmiasto z Gdańskiem i Kołobrzegiem łączyły dwa pociągi kursujące po zmroku.
Rozkład jazdy pomiędzy takimi ośrodkami jak Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk, Lębork a Warszawą będzie w rozkładzie jazdy 2018/2019 wyjątkowo ubogi. Między miastami PKP Intercity uruchomi tylko dwa pociągi z których jeden, drogi, będzie obsługiwany Pendolino, drugi będzie tradycyjnym składem wagonowym. W weekendy pojawi się wzmocnienie w postaci dodatkowego pociągu IC.
Flixbus wydłuża nocny autobus do Gdyni
Gruszek w popiele nie zasypuje Flixbus, który już uruchomił wydłużone do Gdyni nocne połączenie z Warszawą.
– Zapotrzebowanie rynku analizujemy pod kątem kilku czynników, między innymi dostępności innych środków transportu. Stąd między innymi uruchomienie nocnych połączeń na trasach Gdynia – Warszawa czy Warszawa – Przemyśl. Innym ważnym aspektem jest dla nas także systematyczne włączanie do naszej sieci mniejszych miast, dotychczas słabo skomunikowanych lub takich, które utraciły dostęp do dalekobieżnego transportu publicznego. Już 40% przystanków europejskiej siatki Flixbusa znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – powiedział Michał Leman, dyrektor zarządzający Flixbus Polska.