Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek
mat. UMWW
Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie, głównie z powodu ogromnych kosztów - trasa miała kosztować ponad 1 mld złotych. Właśnie podjęto oficjalną decyzję w tej sprawie. W zamian za nią województwo wielkopolskie “rozważy inne formy transportu publicznego dla Turku”.

Władze województwa wielkopolskiego właśnie poinformowały o tym, że nowa linia kolejowa Konin – Turek, która miała powstać w ramach programu Kolej Plus, nie będzie realizowana i nie powstanie. Wpływ na to mają przede wszystkim ogromne koszty tego zadania, które na etapie tworzenia dokumentacji projektowej wzrosły z 660 mln do ponad 1,1 mld złotych. Swoje zrobiły także liczne głosy protestu mieszkańców z terenów, przez które miała przebiegać nowa trasa.

Jak czytamy w informacji prasowej województwa, samorząd regionu wraz z PKP PLK oraz pozostałymi samorządami wchodzącymi w skład projektu podjęły wspólną decyzję o rezygnacji z tego projektu.

“Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi” – napisało województwo.

– Samorząd Województwa Wielkopolskiego nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego na terenie regionu. Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, cytowany w informacji prasowej.

Ostateczna decyzja o rezygnacji z budowy tej linii kolejowej nie dziwi, gdyż takie działania były zapowiadane już od wielu miesięcy. W zamian za pociągi samorząd województwa ma uruchomić wojewódzkie autobusy dowożące pasażerów do pociągi Kolei Wielkopolskich w Koninie. Jak do tej pory jednak nie podano większych szczegółów tego rozwiązania. Aktualnie oczekujemy odpowiedzi na nasze pytania w tej sprawie.

Linia Konin – Turek będzie pierwszą inwestycją, która nie będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus. Poza nią w Wielkopolsce mają być realizowane 4 inne zadania, dotyczące przywrócenia połączeń kolejowych do Śremu, Międzychodu, Czarnkowa oraz Gostynia.

Nowa linia do Turku miała być ślepa, jednotorowa oraz zelektryfikowana. Na jej trasie zaplanowano siedem punktów obsługi pasażerskiej i cztery przystanki w ramach rezerwy terenowej. Szacunkowy czas przejazdu na trasie Turek – Poznań określony został na około 130 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Jakub Rösler 12 listopada 2024

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

Jest umowa na projekt rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa

Infrastruktura

Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Roman Czubiński 18 czerwca 2024

Zobacz również:

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Jakub Rösler 12 listopada 2024

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

Jest umowa na projekt rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa

Infrastruktura

Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Roman Czubiński 18 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5