– Modernizacji mieleckiej kolei już nic nie zatrzyma – mówi europoseł PiS Tomasz Poręba po rozmowach z wicemarszałkiem województwa podkarpackiego i władzami PKP PLK. Jak dodaje, pociągi pasażerskie pojawią się w Mielcu w niedalekiej przyszłości.
We wrześniu 2009 roku Mielec został odcięty od sieci pasażerskich połączeń kolejowych ze względu na fatalny stan infrastruktury torowej na linii kolejowej nr 25 na odcinku Dębica – Mielec. Od tego czasu miejscowe władze samorządowe apelują o naprawę infrastruktury i przywrócenie połączeń, niestety – bez skutku. W sprawę linii kolejowej zaangażowany jest również europoseł Tomasz Poręba. Właśnie poinformował on o sukcesie swoich starań.
"Modernizacji nic już nie zatrzyma"
Przed kilkoma dniami Tomasz Poręba wraz z wicemarszałkiem Romaniukiem spotkał się z zarządem PKP PLK w sprawie modernizacji linii kolejowej Dębica – Mielec – Ocice. – Jak poinformował mnie prezes PLK Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel i wiceprezes Włodzimierz Żmuda, obecnie zakończone zostało kolejne, drugie już studium wykonalności dla modernizacji mieleckiej kolei – poinformował po spotkaniu Poręba.
Następny krok to wydanie decyzji środowiskowej, co powinno mieć miejsce do końca obecnego roku. Na przełomie 2017 i 2018 roku rozpocznie się procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę modernizacji mieleckiej kolei. – Jest bardzo duża determinacja władz PLK i województwa podkarpackiego, aby właściwe prace remontowe rozpocząć na przełomie przyszłego i kolejnego roku. Mogę powiedzieć, że modernizacji mieleckiej kolei, o którą tak bardzo zabiegamy z marszałkiem Ortylem od wielu lat, dziś już nic nie zatrzyma – ogłosił europoseł.
Blisko 200 mln złotych
Jak informuje Tomasz Poręba, całość inwestycji szacowana jest na blisko 200 mln zł z czego większość środków pochodzić będzie z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego oraz Programu Polska Wschodnia.
Europoseł PiS podkreśla, że jest to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji dla miasta, która poprzez Dębicę połączy Mielec ze zmodernizowaną linią kolejową E30 biegnącą przez Kraków. Stamtąd będzie możliwa podróż do Warszawy a następnie na północ Polski.
Co z pozostałymi planami?
Jak informuje europoseł, modernizacja linii nr 25 na odcinku Dębica – Mielec – Ocice jest skoordynowana z planami budowy przez LHS w Woli Baranowskiej terminalu przeładunkowego, co z pomocą istniejącego tam tzw. szerokiego toru pozwoli zintensyfikować wymianę handlową ze wschodem.
– Po modernizacji mielecka kolej otworzy nasze miasto na całą Polskę. To będzie też unikalna korzyść nie tylko dla Mielca, ale także dla całej mocno zaludnionej północnej części województwa z takimi miastami jak Tarnobrzeg czy Dębica, gdzie także funkcjonują chociażby specjalne strefy ekonomiczne – mówi Poręba. Jak dodaje, plany są takie, aby po modernizacji przywrócić na tej trasie zarówno ruch towarowy jak i pasażerski. O modernizacji odcinka linii nr 25 Skarżysko-Kamienna – Sandomierz
piszemy tutaj. Od 2020 roku mają nią
kursować pociągi z Warszawy do Rzeszowa.
Aktualne dopuszczalne prędkości wg openrailwaymap.org
– Wspólnie z marszałkiem Ortylem jest naszą wielką ambicją i marzeniem przywrócić Mielcowi kolej, aby podróż pomiędzy Mielcem a Dębicą i resztą Polski znów była możliwa i stanowiła realną alternatywę dla samochodów. Obecne władze PKP są bardzo zdeterminowane, aby modernizację zacząć jak najszybciej, a cała inwestycja znajduje się na liście inwestycji priorytetowych PLK. Dziś mogę powiedzieć, że w Mielcu znów w niedalekiej przyszłości pojawią się pociągi – podsumowuje Poręba.