Dziś, 7 maja nastąpiło otwarcie ofert złożonych w przetargu na zakup taboru kolejowego dwunapędowego do przewozów regionalnych. Zamówienie chce zrealizować Newag.
W
ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego postępowaniu przetargowym wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Newag. Spółka zaproponowała, że dostarczy jeden pojazd za kwotę 24,6 mln zł brutto. Wynikająca z oferty kwota wykonania zamówienia podstawowego, obejmującego dostawę dwóch pojazdów, wynosi 49,2 mln zł brutto i mieści się w zaplanowanym budżecie. Teraz oferta, zgodnie z prawem zamówień publicznych, będzie badana przez komisję przetargową.
– Pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym. Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robić wszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertę złożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – komentuje marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz w komunikacie.
Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, który postawił na pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin), i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów wyposażonych w m.in. 150 miejsc siedzących każdy, z możliwością zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów w ramach prawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020–2022.
Taniej niż w przetargu KD
Co ciekawe, oferta Newagu przedstawiona dla województwa zachodniopomorskiego jest niższa o 3,7 mln zł brutto za jeden pojazd, niż w
unieważnionym już postępowaniu Kolei Dolnośląskich. Jak podkreśla UMWZ, tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej – czytamy w komunikacie.