Newag stoi przed szansą na dostawę kolejnych pociągów dla Pomorza. Złożył jedyną ofertę w przetargu na dostawę od jednego do dziesięciu składów; propozycja mieści się w budżecie zamawiającego.
Przed miesiącem województwo Pomorskie ogłosiło
przetarg na dostawę jednego elektrycznego zespołu trakcyjnego z opcją zakupu kolejnych dziewięciu, jeśli pojawią się na to środki unijne.
Dzisiaj (14 lipca) okazało się, że Newag złożył jedyną ofertę w przetargu. Zaproponowana kwota 34 814 000 mln złotych brutto mieści się w kosztorysie, który określono na 36 650 310 zł brutto. Zamówienie przynajmniej jednego pociągu powinno być zatem formalnością. Opcję na dziewięć pojazdów można będzie wykorzystać do końca maja przyszłego roku. Wykonanie tych pojazdów będzie trwać do 19 miesięcy.
Jak czytamy w specyfikacji, pojazdy przeznaczone będą do prowadzenia pociągów o średniodobowym przebiegu min 500 km. Będą rozpędzać się do 160 km/h. Zamawiający określił ich długość na od 70 do 76 metrów. Będą więc cztero- (w przypadku zastosowania wózków Jacobsa) lub trzyczłonowe. Na każdą stronę pojazdu przypadać ma przynajmniej 6 par drzwi. Pojazdy będą miały dodatkowe, wysuwane stopnie wejściowe do obsługi niskich peronów, udział niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich określono na minimum 70%. Zależy zabudować stojaki do przewozu co najmniej 12 rowerów.
To nie pierwszy sukces Newagu na Pomorzu. W sierpniu ubiegłego roku
podpisano wartą aż 70 mln zł umowę na dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne z opcją na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów. Wykorzystanie pełnego zamówienia
ogłoszono już w marcu 2023 roku. Potem radni sejmiku województwa pomorskiego
zatwierdzili zakup przez samorząd kolejnych 19 składów dla SKM Trójmiasto od Newagu. Natomiast w maju samorząd województwa pomorskiego
podpisał z Newagiem umowę na dostawę czterech dwunapędowych zespołów trakcyjnych.