Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag: Środki z KPO mogliśmy mieć już dawno

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag: Środki z KPO mogliśmy mieć już dawno
Fot. Newag (zdjęcie ilustracyjne)
Jak najszybsze odblokowanie Krajowego Planu Odbudowy to obowiązek rządzących. Tylko w ten sposób można zapewnić dopływ nowych zamówień na tabor, koniecznych dla producentów – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Jak dodaje, wyjątkowo niska cena zaproponowana przez FPS w przetargu Polregio budzi poważne wątpliwości.

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Jaki wpływ ma na kondycję Newagu brak funduszy wchodzących w skład KPO?

Zbigniew Konieczek, prezes Newagu:
Na rynku nie ma obecnie praktycznie żadnych przetargów taborowych. Realizujemy kontrakty zawarte w latach 2020 i 2021.

W jaki sposób sytuacja może się rozwinąć?

Bardzo trudno to przewidzieć – tym bardziej, że nie mamy na to żadnego wpływu. Pewne jest to, że powinniśmy już od dawna korzystać ze środków unijnych z KPO. Nie wnikam w powody, dla których nie są one dostępne. Mam tylko nadzieję, że to się zmieni.

Innym dużym problemem jest waloryzacja kontraktów zawartych kilka lat temu. Czy dotyczą one również Newagu?

Nasza firma nie ma takich kontraktów. Wszystkie zamówienia zrealizowaliśmy w terminie i w zakładanym budżecie.

Jakie nowości – po hybrydowym zespole trakcyjnym z superkondensatorami – zamierza wprowadzić na rynek Newag?

Czekamy na zezwolenie Europejskiej Agencji Kolejowej dla naszej dwusystemowej lokomotywy z rodziny Dragon. Spodziewamy się otrzymać je z początkiem lutego. Jesteśmy też w trakcie produkcji lokomotywy wielosystemowej, a także – w konsorcjum z Pesą – przygotowujemy dokumentację piętrowych zespołów Push-Pull dla PKP IC  [rozmawialiśmy przed otwarciem ofert – przyp. RK].

Sama jednostka z superkondensatorami – EN63H – została homologowana i dostarczona do klienta. Obecnie zbieramy tylko dane z eksploatacji z pasażerami. Jak dotąd wyniki są bardzo zadowalające. Proces gromadzenia danych musi jednak trochę potrwać – trudno zebrać odpowiednią ich liczbę w ciągu miesiąca.

W przetargu na 200 EZT dla Polregio oferty cenowe poszczególnych producentów znacząco się różnią. W jaki sposób Newag zamierza na etapie aukcji elektronicznych zniwelować różnicę w cenie w stosunku do FPS?

Nie znam powodu, dla którego cena FPS jest tak niska (7,1 mld zł wobec 9,94-10,8 mld zł – przyp. red.). Trzeba się zastanowić, kto był bliżej prawdy: trzech potencjalnych wykonawców, których ceny są mniej więcej porównywalne – czy czwarty, którego cena mocno odstaje od nich w dół?
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5