Newag opublikował oficjalny raport za 2020 rok. Potwierdziła się prognoza świetnego wyniku – producent podniósł przychody o połowę, a zyski wzrosły dwukrotnie.
Przed tygodniem zarząd Newagu
podał wstępne wyniki finansowe za 2020 rok. Teraz otrzymaliśmy już ostateczny raport roczny spółki. Jak czytamy, przychody netto producenta wyniosły 1,32 mld zł wobec 896 mln zł w 2019 roku. Zysk netto urósł ponaddwukrotnie – z 90 mln do 219 mln zł. EBITDA wzrosła ze 164 mln do 292 mln zł. Zmniejszyły się zobowiązania krótkoterminowe (z 534 mln do 672 mln zł). Wartość księgowa na jedną akcję wzrosła z 12,27 do 16,12 złotych (nie jest to cena akcji na giełdzie – wynosi ona na dziś 26,90 zł).
W załączonym do raportu liście do inwestorów prezes Zbigniew Konieczek podkreślił, że w pandemicznym roku podjęte działania i zbudowany wcześniej portfel zamówień pozwolił na utrzymanie ciągłości produkcji. Prezes zaznacza rekordowy poziom przychodów, podpisanie największego w historii spółki kontraktu na dostawy ezt (
z SKM Warszawa) wart 668 mln zł brutto. Kluczowe dla rozwoju firmy było
podpisanie umów na pociągi dwutrakcyjne (hybrydowe) z Pomorzem Zachodnim i Dolnym Śląskiem.
Prezes wspomina również o dostawach lokomotyw elektrycznych dla
PKP Intercity, Laude,
Rail Capital Partners i PKP Cargo. Prace Newagu w 2020 roku objęły aż 84 lokomotywy, w tym m. in. 46 nowych lokomotyw elektrycznych i 17 modernizowanych lokomotyw spalinowych. Wyprodukowano 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 7 spalinowych (oraz 1 hybrydę).
Jak czytamy, czynnikami, które w roku 2020 wpłynęły istotnie na działalność grupy kapitałowej były:
- zbudowany portfel zamówień na rok 2020 i lata 2021-2022 gwarantujący efektywne wykorzystanie zasobów;
- struktura sprzedaży pojazdów w której przewagę miały przychody z segmentu lokomotyw elektrycznych;
- seryjność produkcji, pozwalająca zoptymalizować koszty produkcji i uwolnić efekt skali;
- przepisy dot. technicznych specyfikacji interoperacyjności (tzw. TSI) które w sposób istotny wpłynęły na czas trwania procesu projektowania, homologowania pojazdu oraz finalnie wzrost kosztów finansowanie danego projektu; dla grupy oznacza to wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy
W roku 2020 roku suma bilansowa zamknęła się kwotą 1,39 mld zł czyli o 40,1 mln zł więcej niż w roku 2019. Najistotniejsze zmiany, jakie miały miejsce to:
- wzrost wartości kapitałów własnych o 173,1 mln zł (+31,3%);
- wzrost wartości rzeczowych aktywów trwałych o 60,6 mln zł (+14,3%);
- spadek wartości aktywów niematerialnych o 0,84 mln zł (-6,7%);
- spadek wartości należności długoterminowych z tyt. leasingu o 11,2 mln zł (-23,3%);
- wzrost wartości aktywów obrotowych o 16,9 mln zł (+2,1%),
- spadek wartości należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych o 70,7 mln zł (-18,2%);
- spadek wartości należności z tyt. dostaw wyniósł 57,8 mln zł (-16,5%)
- wzrost salda środków pieniężnych i ich ekwiwalentów o 78,5 mln zł (+473,1%),
- spadek wartości zadłużenia długoterminowego o 44,8 mln zł (-17%);
- spadek wartości długoterminowych kredytów i pożyczek o 60,1 mln zł (-55,8%);
- wzrost wartości długoterminowego zadłużenia z tyt. leasingu o 24,3 mln zł (+17,7%);
- spadek wartości zadłużenia krótkoterminowego o 88,1 mln zł (-16,3%) w tym: z tytułu kredytów i pożyczek spadek o 5 mln zł; z tytułu leasingu wzrost o 6,4 mln zł (+48,5%); z tyt. zobowiązań handlowych spadek o 17,4 mln zł (-15,1%);
- ogólne zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek (długo i krótkoterminowe) zmniejszyło się o 65,2,5 mln zł (-20,4%).