Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag: Ponad 32 mln zł straty za pierwsze półrocze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
21-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag: Ponad 32 mln zł straty za pierwsze półrocze
fot. Newag
Nowosądecki producent taboru po raz pierwszy od dawna odnotował straty. Wynik dla całej grupy jest nieco lepszy, ale wciąż ujemny. Jedną z głównych przyczyn jest luka inwestycyjna na kolei.

Raport okresowy za pierwszą połowę bieżącego roku jest dopiero przygotowywany, jednak wstępne jednostkowe wyniki finansowe Newagu i skonsolidowane wyniki grupy kapitałowej są znane zarządowi już dziś. Dane są niepomyślne: odnotowano 32,5 mln zł straty netto. Dla porównania – pierwszych 6 miesięcy 2021 r. przyniosło Newagowi 11,4 mln zł zysku. Oznaki pogorszenia były widoczne już w pierwszym kwartale – wtedy właśnie Newag odnotował stratę netto po raz pierwszy od długiego czasu.

Niższa wartość zysku przed opodatkowaniem

Strata netto całej grupy była już niższa – wyniosła 5,4 mln zł. W tym samym okresie roku poprzedniego Newag odnotował zysk 32 mln zł (różnica wynosi -116,9%). – Wartość EBITDA wyniosła 31,9 mln zł i była niższa o 35,2 mln zł (-52%) w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 roku – wyliczają przedstawiciele spółki.

Niższa o 37,2 mln zł (-87,8%) w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku okazała się też wartość EBITDA samego Newagu (5,2 mln zł). Są jednak też optymistyczne wiadomości. – Wartość przychodów ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 353,1 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to wzrost o 9,4 mln zł (+2,7%) – informuje spółka w komunikacie. Wzrosły też przychody ze sprzedaży całej Grupy Newag (360,6 mln zł – o 9,5 mln zł i o 2,7% więcej, niż przed rokiem).

Przyczyny: wojna i brak KPO

Niekorzystne wyniki finansowe Newag tłumaczy wpływem takich czynników, jak rosyjska agresja na Ukrainę i związane z nią ograniczenia w dostępie do towarów i komponentów, problemy z utrzymaniem łańcuchów dostaw, a także wzrost ceny paliw i energii. Wszystko to zwiększyło koszty działalności, obniżając marżę. Znaczenie miało też osłabienie walut krajów rynków Europy Wschodniej (głównie złotówki i węgierskiego forinta) wobec euro i dolara. – [Było to] spowodowane w dużej mierze brakiem dostępu do środków unijnych w ramach Europejskiego Planu Odbudowy, powodujące wzrost kosztów materiałowych – ubolewa producent. Polska nie może korzystać z unijnego Funduszu Odbudowy, ponieważ polski rząd nie przestrzega zasad praworządności.

Oprócz tego, jak wyjaśnia spółka, znaczenie miał harmonogram produkcji i sprzedaży przyjęty dla okresu pierwszego półrocza 2022 roku – część sprzedaży w bieżącym roku przypadająca na drugie półrocze jest znacząco większa. Można więc spodziewać się lepszych wyników dla drugiej połowy i całego roku. Regulacje płacowe w spółkach Grupy Newag spowodowały natomiast wzrost kosztów ogólnego zarządu o 5,8 mln zł (14 %) w stosunku do poprzedniego roku.

Wstępne wyniki finansowe nie powinny już ulegać znaczącym zmianom. Ostateczne dane zostaną przekazane za dwa dni (23 września) w raporcie okresowym za pierwsze półrocze.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Biznes

PKP Cargo: 18 mln zł straty netto. Będzie zysk w przyszłym roku?

Roman Czubiński 01 października 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij