NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Newag: Ponad 32 mln zł straty za pierwsze półrocze

| Roman Czubiński 21.09.2022 3,5k

Newag: Ponad 32 mln zł straty za pierwsze półrocze
fot. Newag
Nowosądecki producent taboru po raz pierwszy od dawna odnotował straty. Wynik dla całej grupy jest nieco lepszy, ale wciąż ujemny. Jedną z głównych przyczyn jest luka inwestycyjna na kolei.
Raport okresowy za pierwszą połowę bieżącego roku jest dopiero przygotowywany, jednak wstępne jednostkowe wyniki finansowe Newagu i skonsolidowane wyniki grupy kapitałowej są znane zarządowi już dziś. Dane są niepomyślne: odnotowano 32,5 mln zł straty netto. Dla porównania – pierwszych 6 miesięcy 2021 r. przyniosło Newagowi 11,4 mln zł zysku. Oznaki pogorszenia były widoczne już w pierwszym kwartale – wtedy właśnie Newag odnotował stratę netto po raz pierwszy od długiego czasu.

Niższa wartość zysku przed opodatkowaniem

Strata netto całej grupy była już niższa – wyniosła 5,4 mln zł. W tym samym okresie roku poprzedniego Newag odnotował zysk 32 mln zł (różnica wynosi -116,9%). – Wartość EBITDA wyniosła 31,9 mln zł i była niższa o 35,2 mln zł (-52%) w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 roku – wyliczają przedstawiciele spółki.

Niższa o 37,2 mln zł (-87,8%) w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku okazała się też wartość EBITDA samego Newagu (5,2 mln zł). Są jednak też optymistyczne wiadomości. – Wartość przychodów ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 353,1 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to wzrost o 9,4 mln zł (+2,7%) – informuje spółka w komunikacie. Wzrosły też przychody ze sprzedaży całej Grupy Newag (360,6 mln zł – o 9,5 mln zł i o 2,7% więcej, niż przed rokiem).

Przyczyny: wojna i brak KPO

Niekorzystne wyniki finansowe Newag tłumaczy wpływem takich czynników, jak rosyjska agresja na Ukrainę i związane z nią ograniczenia w dostępie do towarów i komponentów, problemy z utrzymaniem łańcuchów dostaw, a także wzrost ceny paliw i energii. Wszystko to zwiększyło koszty działalności, obniżając marżę. Znaczenie miało też osłabienie walut krajów rynków Europy Wschodniej (głównie złotówki i węgierskiego forinta) wobec euro i dolara. – [Było to] spowodowane w dużej mierze brakiem dostępu do środków unijnych w ramach Europejskiego Planu Odbudowy, powodujące wzrost kosztów materiałowych – ubolewa producent. Polska nie może korzystać z unijnego Funduszu Odbudowy, ponieważ polski rząd nie przestrzega zasad praworządności.

Oprócz tego, jak wyjaśnia spółka, znaczenie miał harmonogram produkcji i sprzedaży przyjęty dla okresu pierwszego półrocza 2022 roku – część sprzedaży w bieżącym roku przypadająca na drugie półrocze jest znacząco większa. Można więc spodziewać się lepszych wyników dla drugiej połowy i całego roku. Regulacje płacowe w spółkach Grupy Newag spowodowały natomiast wzrost kosztów ogólnego zarządu o 5,8 mln zł (14 %) w stosunku do poprzedniego roku.

Wstępne wyniki finansowe nie powinny już ulegać znaczącym zmianom. Ostateczne dane zostaną przekazane za dwa dni (23 września) w raporcie okresowym za pierwsze półrocze.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5