Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne, które kupi samorząd województwa pomorskiego, będą wozić pasażerów na Pomorzu. Będą to doskonale znane i lubiane przez użytkowników składy Impuls budowane w Nowym Sączu. Pociągi będą kosztować prawie 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów.
Umowę z firmą Newag podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek. O zwycięstwie producenta w przetargu
informowaliśmy tutaj.
Jak zapewnia samorząd, miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46 letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów.– Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.
Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. Kiedy pociągi przyjadą na Pomorze? – Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. – zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek.
Zawarta umowa przewiduje bardzo duże prawo opcji. – Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje. Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Jak czytamy, inwestycja ma sprawić, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim - jeśli plany samorządu uda się zrealizować.