Newag opublikował raport roczny za 2018 rok. Zysk netto grupy osiągnął 93,4 mln zł, czyli o prawie 63,7 mln zł więcej niż w 2017 roku (214,9%). EBITDA w tym samym okresie wyniosła 164,4 mln zł. Zadowolenia nie ukrywa prezes Zbigniew Konieczek.
Uwagę zwraca przede wszystkim wzrost przychodów Newagu – z 790 mln do 1,022 mld złotych. Przy pilnowaniu kosztów pozwoliło to podwoić zysk brutto ze sprzedaży (ze 104 do 205 mln zł rok do roku) oraz z działalności operacyjnej (z 46 do 128 mln zł) rok do roku. Zysk netto grupy wzrósł dzięki temu z 29,7 do 93,4 mln złotych.
Zapowiadany dalszy rozwój
– Dla Newagu zakończony 2018 rok to kolejny rok rozwoju spółki i budowy pozycji wiodącego producenta taboru kolejowego w Polsce. Pomimo małej liczby postępowań przetargowych, Grupa Newag przekroczyła poziom 1 miliarda złotych przychodów i w konsekwencji wypracowała największy od lat poziom zysku. Reagując a często wyprzedzając oczekiwania rynku, spółka w ubiegłym i prawdopodobnie następnych latach zwiększy wartość produkcji w segmencie lokomotyw elektrycznych, stając się w tym obszarze niekwestionowanym liderem, a najnowsza generacja lokomotyw Dragon znalazła uznanie wśród operatorów, co przekłada się na ilość otrzymywanych zamówień. Jednocześnie, chcąc sprostać planom naszych klientów w najbliższych miesiącach chcielibyśmy zaprezentować kolejne rozwinięcie oferowanych produktów i to zarówno w zakresie pojazdów pasażerskich, jak i lokomotyw – komentuje prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Jak informował niedawno główny akcjonariusz Newagu Zbigniew Jakubas, na obroty rzędu 1 mld zł pracuje około 1800 zatrudnionych w grupie.
Plan Jakubasa przewiduje podwojenie przychodów w ciągu sześciu lat do ok. 2 mld zł bez zwiększania zatrudnienia. Wartość obrotów w przeliczeniu na jednego pracownika wyniosłaby wtedy ok. 1,1 mln zł, co pozwoliłoby Newagowi zrównać się pod tym względem z potentatami pokroju Stadlera czy Siemensa.
Rośnie wartość ekonomiczna
Jednym z najważniejszych wskaźników dla przedsiębiorstw jest EBITDA (zysk z działalności operacyjnej + amortyzacja). W 2018 roku wyniosła ona 164,4 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 79,4 mln złotych. Aktywa grupy wzrosły z 1 mld do 1,21 mld złotych. Sytuacja kapitałowa jest podobna jak w ubiegłym roku (kapitał zapasowy 291 mln zł), wzrosły zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (z 598 do 715 mln zł). Nakłady inwestycyjne grupy wyniosły 27,5 mln złotych. Warto jednak pamiętać, że dzięki uzyskaniu pomocy publicznej z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zarząd Newagu
podjął decyzję o zrealizowaniu wartej co najmniej 80 mln złotych inwestycji w rozwój mocy produkcyjnych w latach 2019–2021.
– Budowana przez ostatnie lata struktura Grupy Newag i osiągnięte kompetencje gwarantują nam realizację strategii wzrostu wartości ekonomicznej przy zachowaniu porównywalnych kosztów działalności, co już znalazło odzwierciedlenie w wynikach 2018 roku. Efekt znaczącego wzrostu wolumenu sprzedaży przełożył się na nieproporcjonalnie większy wzrost kategorii wynikowych; jednym z wiodących czynników tej sytuacji jest właśnie osiągnięcie docelowej struktury organizacyjnej i co za tym idzie kontrolowanych kosztów funkcjonowania. Wierzymy, że produkowana przez Newag kolejna generacja elektrycznych pojazdów pasażerskich z rodziny Impuls pozwoli na kontynuację dalszych planów rozwoju spółki, a lokomotywy elektryczne to produkt, dzięki któremu utrzymamy pozycję lidera w tym segmencie rynku i stworzymy solidny fundament pod stabilną przyszłość Grupy Newag – podsumowuje prezes.