Akiem podpisał umowę z Newagiem na dostawę 30 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 z opcją na kolejne 50 lokomotyw. Gigantyczny kontrakt pozyskany od prywatnego podmiotu może być kamieniem milowym w rozwoju nowosądeckiej firmy. Producent w komunikacie prasowym pisze więcej na temat zamówienia.
Podpisana w dniu 16 listopada umowa (
o której jako pierwszy poinformował Rynek Kolejowy w tym miejscu) obejmuje dostawę 30 szt. sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych z platformy Dragon 2. 10 lokomotyw będzie wielosystemowych, 20 kolejnych jednosystemowych (DC), wyposażonych w moduł dojazdowy. Umowa przewiduję też prawo opcji na zakup aż dodatkowych 50 lokomotyw.
10 lokomotyw Dragon 2 E6MST zostanie dopuszczonych do eksploatacji na terenie Polski, Czech i Słowacji, a 20 lokomotyw jednosystemowych DC na dopuszczonych terenie Polski tym samym znacząco wzmacniając Akiem na środkowoeuropejskim rynku. W ramach podpisanej umowy, zawarte jest świadczenie usług ich utrzymania przez okres 8 lat od daty dostawy.
Lokomotywy platformy Dragon 2 to najnowsza generacja lokomotyw towarowych, zaprojektowana z myślą o zrównoważonym transporcie, efektywne energetycznie, spełniające wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności umożliwiające transport 4200 ton ładunków. Moduły dojazdowe spełniają normy emisji spalin Stage V i wyposażone są w silniki spalinowe HVO ready.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni za faktu, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2 składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.
– Lokomotywy Dragon-2, utrzymywane przez Newag, umożliwią naszym środkowoeuropejskim klientom rozwój nowych usług kolejowych przewozów towarowych, w których cięższe pociągi będą kursować z większymi prędkościami i zapewnią najwyższe standardy niezawodności i bezpieczeństwa. Natomiast moduły dojazdowe 0.5 MW HVO ready przyspieszą przejście z diesla na bardziej ekologiczną trakcję elektryczną w przypadku eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych. Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem współpracy z Newagiem i możliwością zaoferowania nowych możliwości naszym klientom w Europie Środkowej – powiedział Fabien Rochefort, prezes Akiem.
Maksymalna łączna wartość zamówienia łącznie z usługami serwisowymi wynosi blisko pół mld. euro.