Newag i Hyundai Rotem podpisały list intencyjny w sprawie wspólnego udziału w zapowiadanym projekcie zakupu pociągów dużych prędkości dla Polski.
Zakup pociągów dużych prędkości
jest niezbędny do wykorzystania potencjału nowych linii kolejowych, których budowę przygotowuje spółka CPK. Według założeń do obsługi sieci "szprych" potrzeba będzie pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC). Mówi
się o 120-150 pociągach.
W zeszłym roku zarówno Hyundai Rotem, jak i Newag
wzięły udział we wstępnych konsultacji rynkowych (WKR) dla producentów taboru, które ogłosiła spółka CPK. Dziś (19 września), podczas targów Trako, spółki zawiązały współpracę. Ma ona na razie charakter listu intencyjnego (memorandum of understanding), które nie wiąże żadnej ze stron, ale wskazuje kierunek i chęć współpracy. Koreańczycy są zresztą zainteresowani polskim projektem
KDP już od wielu lat.
Według informacji "Rynku Kolejowego", to Koreańczycy wyszli z propozycją sformalizowania dotychczas prowadzonych rozmów w formule listu; podpisali go też w naszym kraju tylko z Newagiem. - Do budowy Kolei Dużych Prędkości niezbędna jest odpowiednia technologia i doświadczenie. Hyundai Rotem takie doświadczenie ma i cieszy, że chce się nim dzielić z polską firmami - skomentował dla "RK" Marcin Jędryczka, przedstawiciel producenta w Polsce.
Jest zbyt wcześnie by określić, jaki dokładnie byłby udział obu firm w dostawie taboru - nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony przetarg CPK i jaki będzie jego zakres. Newag ma jednak
doświadczenie we współpracy z dużymi producentami taboru, jak choćby Siemens.