Zdaniem Newagu nie ma zagrożenia, że kupione przez PKP Intercity Griffiny 200 będą homologowane do jazdy w pięciu krajach poza Polską później niż w 2026 roku (w Niemczech, Czechach, na Słowacji oraz na Węgrzech i w Austrii). Elektrowozy są przygotowywane do testów w Czechach, w tym roku zaczną obsługiwać połączenia krajowe.
O status starań dot. wydania zezwoleń do kursowania w Niemczech (lokomotywa Griffin 200 jest trójsystemowa) zapytaliśmy wiceprezesa Newagu Józefa Michalika kilka dni temu w Warszawie. Okazuje się, że kilka miesięcy po podpisaniu pierwszej umowy z PKP Intercity (
najpierw na 10, a później jeszcze na 5 elektrowozów – dop. red.) w trakcie procesu definiowania wymagań Newag dostrzegł zmieniające się niektóre z niemieckich zasad dotyczących układu hamulcowego. Jednak nie powinno to rzutować na termin otrzymania zezwoleń.
– Mamy strategię homologacji w innych krajach. Naszym obowiązkiem jest dostarczenie zezwolenia w sześciu krajach (zgodnie z umową z PKP Intercity – przyp. red.) w drugiej połowie 2026 r. Nie przewidujemy jej zmiany. Strategia została opracowana, dokumenty stosowne zostały złożone – stwierdził.
Józef Michalik przypomniał, że w świetle przepisów europejskich wymagania techniczne, które musi spełnić dopuszczany pojazd, są „zamrażane” z chwilą złożenia wniosku o postępowanie przygotowawcze do organu wydającego zezwolenie.
– Stosowne wnioski zostały złożone. Dostawy lokomotyw Griffin 200, z dopuszczeniem do eksploatacji z prędkością 200 km/h rozpoczną się końcem drugiego kwartału tego roku – dodał. Wówczas Griffiny 200 będą mogły kursować po polskich torach, prowadząc pociągi krajowe PKP Intercity.