Na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawiły się ponownie lokomotywy wielosystemowe Griffin 200 dla PKP Intercity. Jak informuje producent, przechodzą ostatnie testy przed sprzedażą do przewoźnika.
Lokomotywy Griffin 200, które PKP Intercity kupiło w Newagu jesienią 2021 roku,
mają już bardzo poważne opóźnienie w dostawach względem pierwotnie określonego przez spółkę terminu (
18 miesięcy od podpisania kontraktu). To najszybsze lokomotywy zbudowane w Polsce - pierwsze, które rozpędzą się do 200 km/h.
Teraz dwa egzemplarze, E4MSU-004 i 005, pojawiły się na torze w Żmigrodzie. - Lokomotywy elektryczne wielosystemowe Griffin, przechodzą na torze testowym w Żmigrodzie, ostatnie testy walidacyjne: w jeździe wielokrotnej z prędkością 160 km/h oraz komunikacji lokomotywy z wagonami osobowymi udostępnionymi przez PKP Intercity - informuje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu. Dodaje też, że proces homologacji lokomotyw został pomyślnie zakończony.
- Oczekujemy na raporty oraz certyfikaty potwierdzające zgodność techniczną z wymaganiami zasadniczymi. Lokomotywy Griffin zostaną przekazane zamawiającemu niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń na wprowadzenie do obrotu na terenie Polski - zapewnia. Przed wprowadzeniem ich do służby zostaną przeprowadzone niezbędne szkolenia i instruktaże. - We współpracy z zagranicznymi jednostkami badawczymi, drugiej połowie roku rozpoczniemy proces ich autoryzacji na rynek czeski oraz słowacki - podsumowuje przedstawiciel producenta.
Newag, według założeń umowy, ma na dostawę 10 lokomotyw czas do kwietnia 2025 roku. Do kwietnia 2026 roku wielosystemowe elektrowozy Griffin 200 mają być gotowe na wjazd do Czech, Niemiec, Austrii, na Węgry i Słowację. Na początku 2024 roku PKP Intercity
zamówiło w Newagu kolejne 63 elektrowozy Griffin 200.