PKP Intercity podjęło decyzję o rozstrzygnięciu przetargu na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Za dostawę pojazdów odpowiadać będzie nowosądecki Newag, który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
22 maja rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 35 nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Realizacją tego zamówienia zajmie się spółka Newag, który przedstawił ofertę opiewającą na kwotę 3, 364 mld zł brutto. Oferta niemal idealnie zmieściła się w budżecie zaplanowanym przez PKP Intercity.
35 dwutrakcyjnych pojazdów pomoże zastąpić spalinowe lokomotywy i skrócić czas przejazdu– Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Nowe pojazdy będą miały stosunkowo niewielką pojemność. W jednej jednostce będą miejsca siedzące dla 178 osób (154 w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. Znajdzie się w nich 8 stojaków na rowery. W zespołach trakcyjnych będą maszyny do sprzedaży przekąsek i napojów. Dla porównania - w 8-członowym Darcie są 354 miejsca siedzące. Podobnie jak Darty czy Flirty pod siecią trakcyjną nowe Impulsy (jeśli taką nazwę otrzymają) pojadą 160 km/h. Poza siecią trakcyjną rozpędzą się natomiast do 120 km/h.
Na grafice udostępnionej przez Newag widzimy, że zmieni się koncept pojazdu i spalinowy powerpack pojazdu znajdzie się w specjalnym, wydzielonym członie (podobne rozwiązanie stosuje Stadler), a nie pod podłogą któregoś z członów, tak jak jest to w regionalnych, trójczłonowych hybrydach dostarczonych m.in. na Zachodnie Pomorze, do Wielkopolski, czy na Dolny Śląsk. Widzimy, że pojazd będzie mieć niską podłogę we wszystkich drzwiach, które będą dwuskrzydłowe. Takie rozwiązanie w PKP Intercity bęzie po raz pierwszy. Łącznie hzt będzie mieć 6 członów, ale tylko w pięciu znajdą się miejsca siedzące.
Jak utrzymywane będą pojazdy?– Sprawne rozstrzygnięcie tego zamówienia z pewnością pozwoli na podniesienie standardu oferty PKP Intercity oraz poprawę efektywności eksploatowanego taboru, szczególnie w kontekście obsługi linii niezelektryfikowanych. Niemniej projekt nie został odpowiednio przygotowany pod kątem utrzymania. Prowadzimy rozmowy z producentem oraz szukamy własnych rozwiązań, by zapewnić stosowne zaplecze dla tych pojazdów – dodaje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity
Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe.
Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.