Pięć lokomotyw elektrycznych zostanie dostarczonych spółce Lotos Kolej przez Newag. Umowę wartą ponad 80 mln zł podpisano w czwartek 28 lutego w Warszawie.
Zgodnie z umową, Newag dostarczy dwie lokomotywy czteroosiowe Griffin oraz trzy lokomotywy sześcioosiowe Dragon 2. Ponadto spółka będzie świadczyła usługi utrzymaniowe przez siedem lat. Warto przypomnieć, że spółka Lotos Kolej posiada już w swojej flocie pięć lokomotyw typu Dragon pierwszej generacji.
– Lotos Kolej jest naszym wieloletnim, sprawdzonym klientem, eksploatującym m.in. lokomotywy Dragon pierwszej generacji. Cieszymy się z dostawy kolejnych lokomotyw, w tym lokomotyw sześcioosiowych Dragon 2 (drugiej generacji). Wierzymy, że w pełni zgodne z TSI 2014, nowo nabywane lokomotywy, spełnią oczekiwania Lotos Kolej przy zagwarantowanej bardzo wysokiej gotowości technicznej, takiej samej jak w pierwszej generacji lokomotyw Dragon – mówi Józef Michalik, wiceprezes Newagu.
Szersza oferta i obniżenie kosztów
Lokomotywa
Dragon 2 to pierwsza w Europie sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014), wyposażona w ETCS poziomu 2. Z kolei
Griffin to czteroosiowa lokomotywa elektryczna, przeznaczona do przewozu składów towarowych i osobowych, wyposażona w ETCS poziomu 2.
– Cieszymy się, że pozyskaliśmy lokomotywy wyposażone w system ETCS, z których część posiada silniki dojazdowe tzw. last mile, co jest dużym udogodnieniem dla Lotos Kolej. Dbamy o komfort naszych maszynistów, którzy każdego dnia wyjeżdżają na tory nie tylko w Polsce, ale również w ruchu międzynarodowym i granicznym. Porozumienie z firmą Newag, na mocy którego włączamy do naszego taboru lokomotywy Griffin, o których myśleliśmy od dłuższego czasu oraz lokomotyw Dragon 2, przyczynią się do rozwoju spółki – mówi Anatol Kupryciuk, prezes Lotos Kolej cytowany w komunikaciue.
– Pozyskanie pięciu lokomotyw produkcji firmy Newag - Griffin oraz Dragon 2 - pozwoli jeszcze efektywniej wykorzystać potencjał przewozowy Lotos Kolej. Powiększając możliwości taborowe, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, zarówno spółek Grupy Kapitałowej Lotos, jak i podmiotów zewnętrznych, którzy cenią sobie współpracę z Lotos Kolej. Nowoczesne lokomotywy polskiej produkcji pozwolą poszerzyć ofertę spółki i wpłyną na obniżenie kosztów operacyjnych – dodaje Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.
Jest ugoda
Wartość umowy wynosi ponad 80 mln zł netto, na co składa się łączna cena sprzedaży oraz szacunkowe wynagrodzenie za wykonane usługi utrzymaniowe rozliczane proporcjonalnie do ich świadczenia. Newag udziela gwarancji jakości na okres 24 miesięcy.
Przekazanie lokomotyw będzie następowało według uzgodnionego harmonogramu. Pierwsze trzy lokomotywy wyruszą do spółki Lotos Kolej jeszcze w lutym. Według informacji "Rynku Kolejowego", chodzi właśnie o dwa Griffiny które dotąd użytkowało PKP Intercity, oraz
nowego Dragona E6ACTa-009. Dostawa kolejnych dwóch Dragonów ma zakończyć się najpóźniej w maju.
Spółki podkreślają, że zawarcie umowy nastąpiło w ramach ugody przed mediatorem w sprawie dotyczącej wzajemnych roszczeń stron związanych z umowami zawartymi w grudniu 2015 roku. Przypomnijmy, że
Newag wypowiedział umowę dzierżawy pięciu nowych lokomotyw Griffin Lotos Kolej oraz wykupił wyprodukowane przez siebie elektrowozy od instytucji finansującej – ING Lease. Stało się to po tym, jak Lotos Kolej odmówił odebrania elektrowozów, bo jak uważał brak systemu ETCS uniemożliwiał eksploatację lokomotywy na większości polskiej sieci kolejowej. Wyprodukowane Griffiny jeździły jednak u pozostałych przewoźników - w tym
dwa w PKP Intercity.
Jak poinformowano, zawarcie umowy wyczerpuje wszelkie wzajemne roszczenia stron związane ze wskazanymi umowami.