Nowo powstający pool taborowy zamówił w Newagu 10 lokomotyw z rodziny Dragon. Ich dostawy mają rozpocząć się w roku 2026, a zakończyć - za trzy lata. Prawo opcji obejmuje kolejnych 10 egzemplarzy.
Newag zawarł z WBW 2 sp. z o. o. (właścicielem
platformy wynajmu lokomotyw OnTrain) umowę dostawy lokomotyw elektrycznych wraz z umową utrzymania przez dwa lata. Jej przedmiotem jest dostawa 10 nowych elektrowozów Dragon LM. Ich dostawy zostaną zrealizowane w latach 2026-2027.
Szacowana wartość kontraktu to 212,44 mln zł netto. 210 mln zł netto to uzgodnione wynagrodzenie za dostawę, płatne proporcjonalnie do dostaw kolejnych lokomotyw. Pozostałe 2,44 mln zł netto jest kwotą szacunkowego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług utrzymania pojazdów, również płatne na bieżąco.
– Cieszymy się, że nowy podmiot na rynku zdecydował się na wybór lokomotyw produkowanych przez Newag. To dla nas nie tylko wyraz zaufania do jakości naszych technologii, ale także dowód na to, że nasze wieloletnie doświadczenie oraz zaangażowanie w rozwój polskiego transportu kolejowego są doceniane przez naszych partnerów biznesowych. Jesteśmy przekonani, że nasze lokomotywy sprostają wszystkim oczekiwaniom, przyczyniając się do rozwoju bezpiecznej, efektywnej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej – komentuje prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek.
Producent udziela gwarancji jakości i rękojmi na każdą dostarczoną lokomotywę na okres 24 miesięcy od daty odbioru, z zastrzeżeniem dłuższego okresu gwarancji i rękojmi dla niektórych komponentów. Umowa przewiduje kary umowne z tytułu ewentualnej zwłoki w dostarczeniu lokomotyw oraz niewykonania lub nienależytego wykonania innych zobowiązań.
Strategia OnTrain zakłada dostarczanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw wraz z usługami utrzymania, które spełniają najwyższe standardy rynkowe. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w ETCS, najnowszy europejski system zapewniający bezpieczną eksploatację pociągów. OnTrain powstał w odpowiedzi na rosnącą potrzebę wymiany taboru i modernizacji infrastruktury kolejowej w całej Europie. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego łącznie aż 81% polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat (dla porównania: w Europie Zachodniej taki wiek osiągnęło tylko 48% lokomotyw).