Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozstrzygnęły dzisiaj (6 kwietnia) postępowanie na dostawę trzech dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz z usługą dziesięcioletniego utrzymania pociągów. Wybrana została oferta Newagu, który jako jedyny przystąpił do postępowania.
Przetarg ogłoszono w grudniu ubiegłego roku,
a oferty otwarto w połowie marca 2021 r. ŁKA chce kupić trzy trójczłonowe spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne (z prawem opcji na dwa kolejne, z której to przewoźnik zamierza skorzystać) o pojemności 300 osób (w tym 160 na miejscach siedzących) każdy. Pudło ma mieć co najmniej cztery pary dwupłatowych drzwi po każdej stronie. Jednostki muszą być przystosowane do jazdy w trakcji podwójnej i potrójnej. Zamawiający wymaga prędkości maksymalnej co najmniej 160 km/h dla trakcji elektrycznej i 120 km/h dla spalinowej.
Przewidywany okres eksploatacji to ok. 35 lat. Za cenę brutto można było otrzymać 40% wagi ogólnej oceny, a 30% – za koszt brutto utrzymania (ŁKA przyjęła zakup taboru wraz z utrzymaniem jako swój standard). Newag zaproponował tu opłatę 6,027 zł brutto za pociągokilometr. Po 10% było przyznawane za: współczynnik efektywności kosztowej, zużycie paliwa i powierzchnię niskiej podłogi we wnętrzu. ŁKA ma już doświadczenia we współpracy z Newagiem, który w latach 2018-2019 dostarczył jej 14 EZT Impuls 2 (o konstrukcji częściowo tożsamej z hybrydowymi 36WEh z oferty spółki).
Cena brutto zakupu trzech jednostek ma wynosić 75,64 mln zł. Co bardzo istotne, termin dostawy będzie wcześniejszy, niż pierwotnie zapisany w specyfikacji - zamiast w 2023 roku, pociągi zostaną dostarczone do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej już w czerwcu 2022 roku.
Jak poinformował przewoźnik zakup składów elektryczno-spalinowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym ŁKA inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Tabor stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy, pozwoli dojechać do miejscowości, w których obecnie brakuje połączeń kolejowych lub ich liczba jest niewystarczająca. Po zakupie „hybryd” ŁKA planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz nr 53 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.