W obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka PKP Intercity podpisało 5 lipca kontrakt z Newagiem na budowę 35 dwunapędowych pojazdów zdolnych kursować także poza siecią trakcyjną. Wartość kontraktu to 3,3 mld złotych brutto.
– Pasażerowie wielu niezelektryfikowanych linii, gdzie kursują składy IC i TLK, po wprowadzeniu nowych dwutrakcyjnych Impulsów do ruchu, nie odczują już zmiany trakcji podczas długich postojów na stacjach przez co znacznie skróci się ich podróż do większych miast – powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. – To będzie kolosalna zmiana warunków podróży dla nich – dodał.
Dla Newagu zlecenie na budowę takich Impulsów to wyzwanie, bo producent musi zbudować pojazd dalekobieżny, o innych parametrach ruchowych i wygodniejszy niż pojazdy regionalne. Rozmawialiśmy o tym z prezesem nowosądeckiego producenta - Zbigniewem Konieczkiem.
35 pojazdów będzie należeć do nowej generacji Impulsów. Ponieważ zespoły trakcyjne dla PKP Intercity mają być przeznaczone do ruchu dalekobieżnego, komfort dla pasażerów musi być wyższy niż w wypadku regionalnych pojazdów dwutrakcyjnych, (takich jakie jeżdżą choćby na Pomorzu, Dolnym Śląsku, w Łódzkiem i w kilku innych regionach). Dodatkowy człon silnikowy będzie tak skonstruowany, aby w przyszłości można było zamienić silnik diesla na baterie, bądź napęd wodorowy.
Ma być bardzo cicho i bardzo wygodnie
– Zastosowaliśmy superkondensator. To pierwsze takie rozwiązanie w Europie. Sprawia ono, że pociąg, podczas hamowania, oddaje energię do superkondensatora. Z prędkości 110 km/h możemy ten superkondensator naładować przy jednym hamowaniu do 100%. Dzięki tej energii możemy rozpędzić pojazd od 0 do 60 km/h na długości kilometra zupełnie nie korzystając z silnika dieslowskiego. Ograniczamy dzięki temu mocno zużycie paliwa, o około 30%. Nie emitujemy w tym momencie spalin – powiedział Zbigniew Konieczek.
Pojazd, w stosunku do regionalnych Impulsów, będzie mieć zmieniony układ usprężynowania, co przełoży się na znacznie wyższy komfort podróży, dzięki lepszej amortyzacji nierówności toru. – Unowocześnimy też układ biegowy po to, aby zredukować do minimum drgania, maksymalnie ograniczyć hałas. Pomoże w tym lepiej wyciszone pudło. Nie bez znaczenia będzie także odizolowanie silnika od przestrzeni pasażerskiej, znajdzie się on bowiem w osobnym członie – dodał Konieczek.
Pierwszy niskopodłogowy pociąg w Intercity
Dwutrakcyjny Impuls będzie pierwszym w taborze PKP Intercity pojazdem z niskimi wejściami, bez schodów. Tam gdzie nie będzie sieci trakcyjnej, będzie się mógł rozpędzić do 130 km/h. „Pod drutem” pojedzie maksymalnie 160 km/h.
Szef Newagu powtórzył przy tym, że termin dostaw Impulsów 3 do PKP Intercity zostanie utrzymany. Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy, wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania. Warto dodać, że łączna kwota wszystkich kontraktów między PKP Intercity a Newagiem opiewa na 9 miliardów złotych. Producent, poza Impulsami, dostarcza też do Intercity lokomotywy jednostystemowe Griffin na 160 km/h, oraz wielosystemowe Griffin 200, na 200 km/h. Te ostatnie, chociaż ich dostawa jest mocno opóźniona, czekają już tylko na akceptację dokumentów homologacyjnych przez UTK.
W jednej jednostce będą miejsca siedzące dla 178 osób (154 w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. Znajdzie się w nich 8 stojaków na rowery. W zespołach trakcyjnych będą maszyny do sprzedaży przekąsek i napojów.
Mielec i Chojnice w siatce połączeń
– Pozyskanie nowych składów pozwoli na rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Z połączeń będą mogli skorzystać mieszkańcy m.in. Hajnówki, Zamościa, Hrubieszowa, Mielca, Zagórza, Krosna, Jasła, Nysy, Jeleniej Góry, Gorzowa Wielkopolskiego oraz Chojnic. Połączenia dalekobieżne docelowo obsłużą także Ostrołękę oraz Łomżę – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.