Nevomo nawiązuje współpracę z GATX, mającą na celu zwiększenie wydajności kolei przy użyciu najbardziej innowacyjnych technologii dla kolejowych przewozów towarowych. Komponenty Booster zostaną zainstalowane na konwencjonalnych wagonach towarowych dostarczonych przez GATX Rail Europe, a następnie przetestowane na infrastrukturze kolejowej wyposażonej w urządzenia przytorowe systemu.
Nevomo nawiązuje współpracę z GATX, mającą na celu zwiększenie wydajności kolei przy użyciu najbardziej innowacyjnych technologii dla kolejowych przewozów towarowych. Komponenty Booster zostaną zainstalowane na konwencjonalnych wagonach towarowych dostarczonych przez GATX Rail Europe, a następnie przetestowane na infrastrukturze kolejowej wyposażonej w urządzenia przytorowe systemu. MagRail Booster jest częścią portfolio produktów MagRail i pozwala na szybkie zmodernizowanie istniejących wagonów kolejowych poprzez doposażenie w napęd z silnikiem liniowym. Pozostałe produkty MagRail przeznaczone do transportu towarowego oraz pasażerskiego wymagają stosowania nowych pojazdów. Współpraca pomiędzy firmami pozwoli na przeprowadzenie testów na torze testowym Nevomo w Nowej Sarzynie z wykorzystaniem konwencjonalnych wagonów towarowych oraz dalszy rozwój nowych funkcjonalności systemu MagRail.
– Atrakcyjność technologii MagRail Booster firmy Nevomo polega na jej zdolności do unowocześnienia istniejących linii kolejowych, zarówno z punktu widzenia infrastruktury, jak i taboru. Pozwoli to na szybszy rozwój kolei i zwiększenie przepustowości, co jest bardzo potrzebne dla zrównoważonej i wydajnej logistyki, przy jednoczesnym zachowaniu kompatybilności i interoperacyjności z obecnym systemem przewozów – mówi Jörg Nowaczyk, Chief Commercial Officer w GATX Rail Europe.
Dla zwiększenia przepustowości
MagRail został zaprojektowany w celu łatwego, szybkiego i efektywnego zwiększenia przepustowości istniejących linii kolejowych oraz zwiększenia wydajności transportu kolejowego. To produkt umożliwiając automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury kolejowej dając większą elastyczność, większą pojemność i wyższą dynamikę przewozów. Potencjalne zastosowania MagRail Booster z wykorzystaniem zmodernizowanego taboru towarowego są obecnie przedmiotem oceny przez wiodące koleje europejskie, np. w zakresie zwiększenia limitów załadunku na wzniesieniach terenu lub większego ponownego przyspieszenia pociągów towarowych po minięciu ich przez szybsze pociągi pasażerskie. Ponadto MagRail Booster umożliwia ruch kolejowy w niezelektryfikowanych tunelach i pod wiaduktami o niskim prześwicie.
Jedną z kluczowych zalet systemu jest możliwość samodzielnego poruszania się pojedynczych wagonów Booster bez podpięcia do lokomotywy. Otwiera to możliwości nowych zastosowań, w których wagony mogą być organizowane w małe grupy zamiast pełnych składów pociągów. Ta cecha jest szczególnie przydatna w obszarach "ostatniej mili", takich jak terminale towarowe i obiekty przemysłowe, w których wysoki poziom elastyczności i automatyzacja ruchu są bardzo pożądane.
– Jesteśmy niezmiernie dumni, że GATX - jeden z wiodących leasingodawców wagonów w Europie - jest naszym partnerem w rozwijaniu i testowaniu technologii MagRail Booster. Pierwsze modernizacje już trwają, a jeszcze w tym roku na naszym torze testowym zobaczymy pierwszy w pełni zelektryfikowany i automatyczny wagon GATX MagRail Booster. W Nevomo stale monitorujemy sytuację na rynku i staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, dostosowując nasze produkty do ich wyzwań. W ten sposób narodził się MagRail Booster – powiedział Stefan Kirch, Chief Business Development Officer w Nevomo.
Technologia stworzona przez Nevomo ma być brakującym ogniwem pomiędzy istniejącą infrastrukturą kolejową a zupełnie nowymi cyfrowymi systemami kolejowymi. Technologia MagRail została już doceniona przez największych graczy europejskiego przemysłu kolejowego, co potwierdza kilka podpisanych umów, w tym z włoskim zarządcą infrastruktury Rete Ferroviaria Italiana, największym niemieckim portem śródlądowym Duisport i kolejami francuskimi SNCF.
Testy średnioskalowe
Pierwsza wersja demonstracyjna 1:5 MagRail została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Udane testy na torze średnioskalowym zostały przeprowadzone w grudniu 2020 roku. W ubiegłym roku Nevomo zakończyło budowę pełnowymiarowego toru testowego w Nowej Sarzynie, który jest najdłuższym w Europie torem do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Testy lewitacji magnetycznej na Podkarpaciu już się rozpoczęły. W kolejnym etapie zostaną rozszerzone o testy MagRail Booster z konwencjonalnymi wagonami towarowymi.
Projekt toru współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.