Opracowana w Polsce technologia lewitacji magnetycznej może być zastosowana na istniejących liniach kolejowych. Dzięki temu można znacznie przyspieszyć przewozy pasażerskie i towarowe, nie ponosząc tak dużych kosztów, jak w przypadku budowy linii hyperloop – powiedział podczas Polsko-Szwajcarskiego Dnia Innowacji dyrektor do spraw strategii Nevomo Michał Litwin. Pierwszym miejscem zastosowania magrail w Polsce mogłaby się stać linia Y.
MagRail to opracowana przez spółkę Nevomo (znaną do niedawna jako Hyper Poland) technologia pasywnej lewitacji magnetycznej. Rozwiązanie jest inspirowane hyperloopem, ale kosztuje znacznie mniej, niż budowa tunelu próżniowego. Może też być stosowane na istniejącej infrastrukturze kolejowej. – „Klasyczny” – jeśli można użyć takiego sformułowania – hyperloop to technologia, której wdrożenie będzie czasochłonne i kosztowne choćby ze względu na konieczność wykupu gruntów pod nowe korytarze i stacje. Zespół Nevomo stwierdził, że jest możliwe zainstalowanie kluczowego elementu (silnika liniowego i lewitacji magnetycznej) na istniejących torach. W ten sposób można osiągnąć część uzysku prędkości przypisywanego hyperloopowi – wyjaśnił Litwin.
Podawane przez przedstawiciela spółki wartości, o jakie można w ten sposób przyspieszyć przewozy, robi wrażenie. Na liniach, na których dziś prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, wykorzystanie nowej technologii pozwoliłoby jeździć 300 km/h. W przypadku linii dużych prędkości, na których dziś można jechać 300 lub 350 km/h, MagRail może rozpędzać się do 550 km/h. – Co ważne, może to być idealny pomost między technologią kolei konwencjonalnej i hyperloopem – zaznaczył dyrektor Nevomo. W dalszej przyszłości linie MagRail będzie można przerabiać na pełny hyperloop, obudowując ją specjalną „rurą” i obniżając ciśnienie w środku.
– Jest to technologia ewolucyjna. Istotne korzyści będą dzięki niej możliwe do uzyskania znacznie szybciej – kontynuował Litwin. Jak podkreślił, technologia ta będzie mogła być wykorzystana zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Różnica będzie polegała tylko na sposobie aranżacji wnętrza kapsuły (można zaadaptować je także do transportu kontenerów 40-stopowych). Wyższa prędkość będzie oznaczała większą przepustowość linii i krótszy czas zamrożenia aktywów. Pozwoliłoby to na podniesienie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego.
W ocenie Litwina dobrym miejscem do zastosowania MagRail będą duże huby transportowe, takie jak np. Centralny Port Komunikacyjny. – Wszędzie tam, gdzie występuje duża częstotliwość i potoki pasażerskie, warunki są sprzyjające – uzasadnił przedstawiciel Nevomo. Wraz z Idom firma opracowała wstępne studium wykonalności wdrożenia MagRail na linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Wstępne wyniki wykazały, że byłaby to inwestycja opłacalna. – Stopa wzrostu w horyzoncie prognozowania przekraczałaby stopę dyskonta. Wydanie dodatkowych środków na MagRail opłacałoby się społeczeństwu – przekonywał dyrektor.
Konferencja Polish-Swiss Innovation Day odbywa się cyklicznie już od kilku lat. Jest to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą. Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań.