Przewoźnik NEB w dalszym ciągu obsługiwać będzie połączenia sieci kolejowej we wschodniej Brandenburgii. Jedna z linii prowadzi z Berlina do Polski. Land prawie w całości odszedł od diesla, a przewoźnicy musieli zapewnić składy bateryjne lub wodorowe.
Przewoźnik Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) ponownie wygrał przetarg na obsługę linii oznaczonych jako RB12, RB25, RB26, RB35, RB36, RB54, RB60, RB61, RB62 oraz RB63. Ich trasy są następujące:
- RB12 Berlin Ostkreuz – Oranienburg – Templin Stadt
- RB25 Berlin Ostkreuz – Werneuchen
- RB35 Fürstenwalde (Spree) – Bad Saarow Süd
- RB36 Frankfurt (Oder) – Beeskow – Königs Wusterhausen
- RB54 (Berlin Gesundbrunnen/Lichtenberg–) Löwenberg (Mark) Rheinsberg (Mark)
- RB60 Eberswalde – Wriezen – Frankfurt (Oder)
- RB61 Schwedt (Oder) – Angermünde
- RB62 Angermünde – Prenzlau
- RB63 Eberswalde – Joachimsthal
- RB26 Berlin Ostkreuz – Müncheberg (Mark) – Kostrzyn
Będzie więcej połączeń, także do Polski
Nowa umowa obowiązywać będzie od grudnia 2024 przez 12 lat. Opiewa na 6,7 mln pociągokilometrów rocznie. Już od początku obowiązywania nowego kontraktu na torach ma się pojawić więcej połączeń.
Na liniach RB 25 i RB 26 w dni robocze pociągi pojadą co pół godziny. Linia RB 35 przedłużona będzie do stacji Bad Saarow Süd. W rozkładzie znajdą się weekendowe połączenia wycieczkowe. Na linii RB 60 uzupełniony zostanie takt pociągów. Poprawiona zostanie również oferta na linii międzynarodowej z Berlina do Kostrzyna. Tutaj przybędą perspektywicznie poranne i wieczorne pociągi. Tym samym za trzy lata oferta przewozowa na wszystkich liniach zwiększona będzie o 30%.
Brandenburgia bez pociągów z silnikiem diesla Na wszystkich liniach prócz tej ostatniej (RB 26) jeździć mają nowe pociągi z zasilaniem bateryjnym, które ładowane będą podczas przejazdów zelektryfikowanymi odcinkami. Do Kostrzyna kursować będą zaś w dalszym ciągu pociągi o napędzie diesla. W przetargu możliwe było wprowadzenie na te linie składów wodorowych, niemniej żaden z oferentów nie przedstawił takiej propozycji.
Jak poinformował przewoźnik NEB, łącznie linie obsługiwać będą 42 składy, w tym
26 pojazdów Siemens Mireo Plus B. Pozostałe 16 pociągów pochodzić będzie od Pesy (Link) – 11 używanych i 5 nowych jednostek. Linki zapewniają 120 miejsc (lub 122 w przypadku nowych pojazdów), wyposażone są w sieć wifi, system informacji pokładowej oraz miejsca do przewozu rowerów. Czekamy na oficjalne potwierdzenie obu zamówień przez producentów; wkrótce podamy więcej szczegółów na ten temat.