Już wkrótce ruszą prace na kolejnym odcinku linii 210 od Czaplinka do Złocieńca. Wykonawcą prac jest spółka NDI z Sopotu, która 27 maja. podpisała umowę na realizacje prac ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycja pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie – ETAP II” potrwa 12 miesięcy. Wykonana zostanie w systemie „Projektuj i buduj”. Zakres prac został podzielony na dwie części: zakres podstawowy: 36 419 109,85 zł brutto (29 609 032,40 zł netto) zakres opcjonalny: 13 519 890,14 zł brutto (10 991 780,60 zł netto). Inwestycja współfinansowana jest ze środków UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
Zakres podstawowy i opcja
Jak informuje wykonawca, w skład robót w zakresie podstawowym weszły: budowa nowych Obiektów Obsługi Podróżnych na przystankach osobowych (branże peronowa, teletechniczna oraz elektroenergetyczna) w następujących lokalizacjach: p.o. Jelenino (peron nr 2) p.o. Czarne Małe (peron nr 2), p.o. Żelisławie Pomorskie (peron nr 2), p.o. Suliszewo Drawskie (peron nr 2), p.o. Wiewiecko (peron nr 2), a także wymiana nawierzchni torowej linii kolejowej nr 210 w torze nr 1 na odcinku od km 99,000 do km 113,145 (odcinek toru między miejscowością Czaplinek a miejscowością Złocieniec) wraz z wzmocnieniem podtorza (co daje zrewitalizowanie 14,145 km toru).
Roboty w zakresie opcjonalnym to wymiana nawierzchni torowej linii kolejowej nr 210 w torze nr 1 na odcinku od km 131,196 do km 139,107 (odcinek toru między stacją Jankowo Pomorskie a przystankiem osobowym w Wiewiecku) wraz z wzmocnieniem podtorza – to kolejne 7,911 km zrewitalizowanego toru.
Celem projektu jest poprawa komfortu jazdy wraz poniesieniem prędkości na szlaku Czaplinek – Złocieniec po torze nr 1 do prędkości v=120 km/h (obecnie 80 km/h), co skróci czas podróży pasażerów, a także poprawa komfortu i bezpieczeństwa obsługi podróżnych. Grupa NDI realizowała także pierwszy etap tego projektu. Wykonawca podkreśla, że prace zostały wykonane zgodnie z umową w założonym terminie. Więcej na temat pierwszego etapu prac
można przeczytać tutaj. Dzięki pracom zrealizowanym w I etapie inwestycji, po 17 latach pociągi jeżdżą dwoma torami. Odtworzony został ok. 25 km odcinek ze Szczecinka do Łubowa.
Szczegóły inwestycji
Jak podaje inwestor, PKP PLK, perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Będą nowe wiaty i ławki, tablice i gabloty informacyjne a także jasne, energooszczędne oświetlenie. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem będzie wypukła faktura, pomagająca w poruszaniu się po peronie oraz nakładki w alfabecie Breille’a, zamontowane m.in. na poręczach. Pochylnie umożliwią dogodne korzystanie z kolei wszystkim pasażerom. Przy przystankach będą nowe chodniki i stojaki rowerowe.
Zastosowane zostaną szyny bezstykowe i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, dzięki czemu wzosnąć ma przepustowość. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń podróż między Szczecinkiem a Runowem ma się skrócić z 1h 30 min, do ok. 1 h i 5 min. Wszystkie roboty planowane są do połowy 2021 r. PLK zapewnia, że prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i nie ograniczą kursowania pociągów. W trakcie robót wykorzystywany będzie już zmodernizowany tor.